Luksusmerket feirer 40 år i år.
Det tyske luksusmerket Escada har eksistert siden slutten av 70-tallet, og er kjent for sine fargerike, mønstrete plagg. Etter å ha mistet relevanse og slitt med minkende tall, valgte de å ansette designeren Niall Sloan før sommeren som global kreativ leder. Han var i mange år Christopher Baileys høyre hånd hos Burberry, og bidro til å forme det erkebritiske merkets nye image.
– Niall er et fantastisk kreativt talent som med sin erfaring, energi og visjon kommer til å bidra til å gjøre Escada relevant og moderne, uttalte merkets CEO, Iris Epple-Righi, da nyheten slapp.
I forbindelse med FW’18- kolleksjonen som slapp i februar, skrev Vogue at det var tydelig at Sloan hadde tatt en grundig kikk i merkets arkiver, for å rendyrke det helt særegne for merket.
– Det vi ønsker å gjøre nå er å finne tilbake til Escada sin «Heyday», rettere sagt 80 og 90-tallet. Noe som er perfekt med tanke på trendbildet i disse dager, uttalte han til Vogue.
Nå tar han merket enda et steg videre. I forbindelse med merkets 40-årsdag har de valgt å vise fram sin nyeste kolleksjon under moteuka i New York.
– Med tanke på alt vi gjør for å gi merket en fresh, ny start følte vi at dette var helt riktig tidspunkt for å delta på en av de store, internasjonale moteukene. Vi bestemte oss for å dra gjøre det i New York siden USA er et av våre viktigste markeder; et sted vi har solgt siden dag én, uttalte Epple-Righi, ifølge WWD, i forbindelse med at nyheten ble kjent.
– Vi trenger å nå ut til en bredere målgruppe, noe som ikke er mulig i samme grad om man kun gjør en presentasjon av kolleksjonen.
En del av rebrandingen har også handlet om et større fokus på accessoirer, blant annet med helt nye «Heart»-vesker; Et utvalg av tvers-over-kroppen vesker med hjerteformede gull-låser, som allerede har begynt å bli populære.
Moteuka i New York finner sted mellom 6. og 14. september. Det er foreløpig ikke kjent nøyaktig når Escada vil holde sin visning.
Bilder: Escada via WWD.