Sommeren 2016 møter Melk & Honning en ung guttegjeng utenfor YME Universe på Paleet i Karl Johans gate i Oslo. De har ligget i sovepose utenfor butikken i flere dager i påvente av at en ny Yeezy-modell skal slippes.
De kan fortelle at det er stor status å ha de Kanye West-designede joggeskoene. Resell-prisen kan ligge på opptil 20 000 kroner, og mens noen er klare til å flippe paret de forhåpentligvis klarer å slå kloa i, vil andre beholde dem.
Nesten fem år er gått siden den gang. Rapperen og multitalentet har droppet mange varianter av Yeezy, og i 2021 slippes blant annet en knalloransje Yeezy 1020V boot.
Men er Yeezy like hot som det en gang var eller har det kjølnet litt?
Les også: Se Kanye West style 72 år gamle David Letterman i joggeskoene sine
– Yeezy har lansert for mange releases og colorways
Pharma i Bergen er en av byens mest rendyrkede sneakerkonsepter. Grunnlegger Helge Reyes er selv en skikkelig sneakerskjenner og -samler. Han mener Yeezy ikke er like hot og hypet som det var for en stund siden.
– En av hovedgrunnene til dette er nok at det har vært for mange releases og colorways som har blitt lansert.
Når det kommer til retningen merket har tatt designmessig, mener han de siste modellene, slik som Foam runner og 430 bærer preg av kunst fremfor funksjonelt design.
– Det blir jo litt mer for de spesielt interesserte, enn med de mer kommersielle modellene som for eksempel 350.
– Med det sagt synes jeg alltid det er gøy å se nye ting og design, og gjerne det som også er litt utenfor boksen. Personlig er det nok ikke helt min stil, men synes det er kult med de som går med det.
Ifølge han har resell-prisene dalt i takt med hypen.
– Noen av de aller første releasene går fremdeles for mye penger, men de siste modellene som er blitt sluppet, har nok ikke økt noe særlig i resell-verdi.
Sneaker-flipping generelt har også endret seg de siste årene, mener han.
– Det har blitt mer formalisert i den grad at aktørene er blitt mer profesjonelle. Det er blitt et høyere nivå på alt fra fotoshoots, nettsider, shipping og betalingsmetoder.
– Covid-19 har nok også bidratt til dette.
Nå som Kanye er i ferd med å skilles fra Kim Kardashian, vil han naturligvis miste en del eksponering via den superkjente familiens fronting av skoene på Instagram.
– Det er jo ikke noen tvil om at å det å være en del av verdens mest berømte familie gir bra eksponering, som igjen påvirker salget. Men mye av Yeezy er jo fortsatt såpass eksklusivt at det blir utsolgt kjapt uansett. Og Kanye var jo tross alt ganske kjent også før han ble sammen med Kim, mener Reyes.
Les også: Er Kim Kardashian sine NSFW-bilder et stikk til Kanye West? Eller en utstrakt hånd?
– Ingen som sover utenfor butikken lenger
– Yeezy er hot, men ikke med den hypen det var for tre, fire år siden, mener Fredrik Josefsson, innkjøper på YME Universe sin sneakersavdeling.
– Det produseres flere par enn det gjorde i starten, noe som fører til at det blir lettere å få tak i dem. Det gjør selvfølgelig til at det blir mer mainstream. Jeg tipper at om du stikker på en Oslo-skole i dag, vil halvparten av kidsa gå med enten Yeezy eller Nike Air Force 1.
Han forklarer at det er en stund siden de opplevde at folk sov utenfor butikken i forkant av et Yeezy-slipp.
– Og av åpenbare grunner har vi under COVID-19 gjort release på andre måter enn tidligere, for eksempel med en «raffle» via nett, for å unngå at for mange folk dukker opp i butikken.
Når det gjelder sneaker-flipping generelt mener han det er større enn noensinne.
– Der det finnes penger å tjene kommer det alltid til å finnes folk som prøver å gjøre det. Dessverre gjør dette det vanskelig for folk som har lyst på en fet sko!
Josefsson liker likevel retningen Kanye har gått designmessig.
– Ja, det gjør jeg. En personlig favoritt som jeg tenker å skaffe meg er Foam Runner. Jeg synes det har vært litt for mange liknende modeller i samme farger. Føler at de godt kan roe ned 380, QNTM og 700v3 litt nå og i stedet gi plass til sjukere design som man har sett på bilder fra Kanye’s eget studio og workshop.
Yeezy 1020V Boot er noe han ønsker å se mer av.
– Hans mer crazy ideer. Dette er jo for de av oss som ikke liker å ha det samme som alle andre. og jeg ser for meg at det ikke kommer til å bli produsert like mange par av disse, som av mainstream-modellene.
Innkjøperen kan fortelle at skoene ikke lenger går for like mye på resell-markedet.
– Ikke om man ser på prosent av releaser. Noen releaser vil jo ha en verdiøkning på flere hundre prosent, men majoriteten går nok for retailpris eller pluss minus 500 kroner’ish over retail. Derfor er det ikke verdt å stå utenfor i kø lenge eller ligge utenfor i flere dager, når man kan kjøpe den for cirka det samme dagen etter.
– Ikke dét det en gang var
Innholdsskaper, kreativ konsulent og sneaker-samler Ida Broen forteller at hun drømte om Yeezy boost 350 Oxford tan i 2015 da hun jobbet på Stress.
– Jeg fikk tak i de og var lykkelig! Jeg har også fått tak i noen av de andre modellene i løpet av årene, som nok er noen av de mest komfy skoene som finnes. Både Yeezy boost 700 og Yeezy slides er favoritter den dag i dag.
– Men Yeezy er dét det en gang var. Som med det meste er det jo slik at hyper kommer og går, men det er en sterk merkevare som ikke vil forsvinne med det første.
Fordi markedet er i konstant endring, ser hun at noen av modellene minker i resell-pris. Samtidig finnes det spesifikke modeller som fremdeles er veldig attraktive og dyre.
Broen forteller at hun er veldig fan av retningen Kanye har gått designmessig.
– Jeg synes personlig at Yeezy foam runner er en av de kuleste skoene som finnes akkurat nå. Men dessverre er de umulig å få tak i!
– Noen av modellene som har blitt teaset i det siste bringer også inn en helt ny vibe. Jeg synes Yeezy 1020V boot er helt rå! Men Norge henger etter med det meste, og det kan muligens bli vanskelig å å nå gjennom til mannen og kvinnen i gata med disse. De er for spesielt interesserte og moteinteresserte.
Les også: Kanye West sier unnskyld til Puma etter å ha kalt merket for «søppel».