Er du klar for denne trenden?

– Vi har sett på ikoniske antrekk med denne kolleksjonen, slik som da Britney og Justin bar denim fra topp til tå.

90-tallet står fortsatt sterkt i motebildet. I sin nyeste kolleksjon har Weekday tatt en kikk tilbake til nærmere bestemt 1999 og tidlig 2000-tall, i tiden like før internett eksploderte og sosiale medier ble et faktum. MTV var fremdeles det store, og mote var fremdeles edgy, morsom og bekymringsløs. Synlige g-strenger var for eksempel supertrendy.

Med dette i bakhodet lanserer den svenske high street-kjeden nå en kolleksjon som spiller på den tidens typiske moteperler.

Utvalget består av jeans som er lave i livet, bukser med g-streng-detalj, stramme og transparente topper og dekonstruerte plagg.

– Det føles som denim er i ferd med å gå inn i en ny fase i 2020. Fra å forholde seg til ganske stramme rammer når det gjelder både materialer og passform, er det nå i ferd med å bli kreativt og uttrykksfullt, forteller Alice Schulman, sjef for dameklær hos Weekday.

– Vi har sett på ikoniske antrekk med denne kolleksjonen, slik som da Britney og Justin bar denim fra topp til tå. Målet har vært å ta med den energien inn i noe som også kan være relevant i dag.

Weekday har laget kolleksjonen som en feiring av at de har nådd sitt mål for 2020 om at all bomull de bruker skal være økologisk eller resirkulert. Innen 2030 skal alle materialer være skaffet på en ansvarlig, bærekraftig måte.

Kolleksjonen er tilgjengelig på nett og i butikk nå.

Les også: Weekday lanserer «size-free» jeans

Les også: Weekday med kolleksjon i 100 prosent resirkulerte materialer