Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
PARIS SS15

Er det slutt for «like»-knappen?

Et av verdens største sosiale medier hinter om en stor endring.

Sosiale medier er snart på vei inn i sine tenår. Facebook ble opprettet i 2006, samme år som Twitter, mens Instagram ikke kom på banen før i 2010. Kommunikasjonen som foregår der inne må i stor grad sies å ha endret livene våre, lagt til en rekke begreper man tidligere ikke hadde, og skapt både nærhet  – og avstand mellom mennesker og grupperinger. Det har gitt rom for en influencer-industri som i dag er verdt mange milliarder kroner.

Fenomenet «likes»er blant det som i kanskje størst grad har endret måten vi forholder oss til kommunikasjon på både nett og mobil. «Like-culture» som omtaler jaget etter å få et høyest mulig antall likes på de ulike sosiale mediene vi publiserer ting på, har blitt omtalt i negative ordlag i bøker og lengre «think pieces» i flere år.

Allerede i 2011 ble det estimert at Facebook-brukerne klikket «liker» 65 millioner ganger per døgn. I 2018 er tallet steget til 5 millioner likes i minuttet, noe som til sammen blir 5,7 milliarder likes per døgn.

Nå ser det ut til at ett av de aller første sosiale mediene, nemlig Twitter, vurderer å fjerne brukernes mulighet til å klikke «like». 

Ifølge Dazed skal nemlig administrerende direktør for Twitter, Jack Dorsey, for kort tid siden ha hintet i denne retningen på et internt event. Skal man tro ryktene uttalte han at han nå revurderer om de skal ha en «like»-mulighet i det hele tatt, ettersom han har spurt seg om dette hindrer meningsfull kommunikasjon mellom brukerne. Ifølge avisa The Telegraph sa han de nok kom til å kvitte seg med den «meget snart».

Les også
5 kjappe motenyheter

Den hjerteformede like-knappen ble introdusert på Twitter så nylig som i 2015, for å erstatte «favorite», som var en stjerneformet knapp der man kunne lagre tweets man ønsket å lese senere.

Da nyheten slapp for to dager siden, valgte Twitter-ledelsen selv å gå ut på det sosiale mediet for å bekrefte ryktene:

 

Forskning viser at det å få flere likes, følgere og positiv tilbakemelding på Facebook, Instagram og Twitter stimulerer belønningssenteret i hjernen, og at lykkehormonet dopamin slippes løs. Dette er en av de viktigste grunnene til at mange ubevisst blir avhengig og fortsetter å gi appene sin tid og oppmerksomhet.

I september argumenterte ingen ringere enn Kanye West i en post på Twitter for at man skal gjøre antall følgere man har på sosiale medier privat. 

– Det bør være mulig å delta i de sosiale mediene uten å måtte vise hvor mange følgere vi har. På samme måte som man kan fjerne muligheten til å kommentere, bør det være mulig å kunne slå av visningen av antall følgere. Dette kan ha en intenst negativ effekt på ens selvfølelse, skriver artisten – som nå kaller seg Ye.

Det er utvilsomt et interessant tankeeksperiment å se for seg hvordan folks bruk av sosiale medier hadde endret seg, dersom man hadde hørt på West, i tillegg til å fjerne muligheten til å klikke «liker».

Les også
12 fine sko til 17. mai

Dazed argumenterer for at det utvilsomt ville ha påvirket Twitter negativt dersom denne knappen ble fjernet, ettersom en del brukere sjeldent tweeter eller re-tweeter selv, men heller velger å «like» mens de scroller nedover feeden.

For ikke å snakke om på Instagram, der suksessen til påkostede kampanjer og influencer-markedsføring per dags dato ofte måles i antall «views», men i stor grad også i antall «likes».

Bilder: teampeterstigter.com/Twitter

Les også: Nå blir det enda enklere å shoppe via Instagram

Siste saker

Mest lest nå
Les mer