Theatercafeen søker mot en yngre målgruppe

Er bobler og beats, avokado-toast og Angst-takeover Theatercaféens fremtid?

Fra napoleonskake til cocktails.

Det er hvite duker på bordene og kaffe i sølvkanner, og på veggene henger portretter av kulturpersonligheter som Arnulf Øverland, Christian Krogh og Edvard Munch. Den ærverdige restauranten Theatercaféen i Oslo så dagens lys i 1900, og er i dag nærmest for et landemerke å regne.

I oktober 2018 fikk blant andre skuespiller og designer Pia Tjelta, som den yngste noensinne, sitt portrett på veggen. Det var en del av en større plan om å ruste restauranten for fremtiden.

Ved å gå fra napoleonskake til signaturdrinker i baren og med konseptet «Beats & Brunch» med avokado-toast, mimosa og DJs sikter Theatercaféen seg nå inn mot også en yngre målgruppe.

Lørdag tar Oslo-baren Angst over den ærverdige restauranten, og lover «den villeste kvelden på 119 år». Det er kun to regler å følge, står det å lese på Angsts Facebook-side: «lev la leve + ikke kødd med lampene hennes».

elisabeth og misgina på theatercafeen. foto: theatercafeen
Elisabeth C. Brochmann og Misgina Ghebremeskel. Foto: Theatercaféen

Vil gå fra «ærverdig» til «ikonisk»

Markedsansvarlig hos Theatercaféen og Hotel Continental, Janine Medhus Dickens, forteller til Melk & Honning at Theatercaféen og Hotel Continental nå ønsker å gå fra «ærverdig» til «ikonisk».

Til det får de hjelp fra kommunikasjonsbyrået Trigger, som står bak både konseptet «Beats & Brunch» og idéen om Angst-takeover.

– Den eldre garde har vi allerede, men de vil ikke vare evig, så vi må også nå en yngre generasjon. Så fort man kommer på Beats & Brunch blir det kanskje lettere å besøke Theatercaféen en annen gang, sier Dickens.

– Vi har også tatt grep ved å totalrenoverer lobbybaren, Bar Boman. Her har vi byttet ut napoleonskaken med signaturdrinker og DJ hver fredag.

Beats & Brunch på Theatercaféen. Foto: Theatercaféen
Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles @Akam1k3

Dickens forteller at de nå ønsker en bredere miks av gjester.

– Theatercaféen skal være et sted man også bare kan komme innom for en drink. Vi kastet slipsene på servitørene for en stund siden, og har for eksempel ikke spiseplikt på bordene ved baren. Vi må tilpasse oss tiden for det er stor konkurranse blant restauranten i byen.

angst tar over theatercaféen 13. april 2019. foto: instagram @angstbar
Angst tar over Theatercaféen 13. april. Foto: Instagram @Angstbar

Lover århundrets fest

Angst-gründer Misgina Ghebremskel sier til Melk & Honning at det var Angst og Theatercaféens ulike profiler som først og fremst gjorde et samarbeid interessant – og som gjør at folk blir overrasket.

– Mange tenker på Theatercaféen som veldig høytidelig og ærverdig. Det som gjør dette så morsomt er nettopp at det er så store kontraster.

Selv startet han Oslo-baren uten penger og med hjelp fra venner i 2013. Motsetningene gjør ikke bare prosjektet morsomt for begge parter, de kommer også godt ut av det, mener Ghebremskel.

– Angst kommer godt ut av det fordi jeg får en annen type hverdag denne uken, det blir morsomt å fortelle om og når jeg først skal assosieres med noen så er det at jeg teamer opp med noen som har klart seg i bransjen lenger enn det vi som lever i dag har levd.

Han lover en fest som sent vil glemmes.

– Det skal være skamløst og skamgøy. Det blir god, deilig faenskap.

Også Dickens er klar for takeover på lørdag.

– Da stenger vi restauranten kl 20, fjerner møbler og gjør klart lyslenker og plastikkblomster. Hele lokalet skal føles som en større utgave av Angst, og det vil bli århundres fest. Da er det godt det er høyt under taket.

– Kanskje stedet hvor det har skjedd mest moro og galskap gjennom tidene

Marianne Vågan ved kommunikasjonsbyrået Trigger forteller til Melk & Honning at da de først begynte å jobbe med Theatercaféen så de at det yngre publikummet gjerne assosierte stedet med dresskledde menn over 50 eller som et sted man feirer spesielle anledninger med familie.

– Noe det tidvis er, men samtidig ikke stemmer helt overens med verken historien eller sjelen til Theatercaféen. Så det å fokusere mer på den yngre generasjonen handler i hovedsak om å ta vare på det som opprinnelig var og fremdeles er sjelen til Theatercaféen, sier hun.

– Theatercaféen er jo virkelig det mest ikoniske stedet i Oslo og kanskje det stedet hvor det har skjedd mest moro og galskap gjennom tidene.

Når Angst tar over Theatercaféen lørdag er det Egil og Klubb Lollipop som vil stå for musikken.

Hovedbilde: Theatercaféen.

Les også: Månedens lesning: april