En feiring av mote med mening: Dette er vinnerne

Publisert:

Del innlegg:

I går kveld ble Cosmopolite Scene i Oslo forvandlet til et samlingspunkt for stil, bærekraft og samfunnsengasjement.

Årets Tise Awards hedret skaperkraft, aktivisme og merkevarer som gjør en forskjell – og beviste nok en gang at mote kan være mye mer enn bare klær.

Tuva Sandok – Årets skaper

Strikkepinner, naturlige materialer og en tydelig, personlig stil har gjort Tuva Sandok til en ny favoritt i krysningen mellom håndverk og mote. Med en genuin DIY-holdning og en relaterbar tilnærming, inspirerer hun en ny generasjon til å se på strikk som både trend og tradisjon.

Juryens begrunnelse:
«Åpen, relaterbar og med genuin kreativitet, tar hun følgerne med på sin egen reise. Som en innovativ skaper setter hun sitt preg på tradisjonell strikkedesign på en fresh og moderne måte.»

Anine Olsen – Årets aktivist

Med tydelig stemme og urokkelig engasjement, har Anine Olsen tatt plass i offentligheten – og brukt den til å løfte temaer som kroppsmangfold, gjenbruk og kvinners rettigheter.

Juryens begrunnelse:
«Hun har utfordret flere aktører på størrelser, arrangert secondhand-markeder for plus size-klær og gjort en viktig innsats for ny samtykkelov. En uredd og bevisst aktivist som øker bevisstheten rundt viktige temaer.»

Foto: Ina Vikøren/Tise

Tinashe Williamson & William Bru Waardal – Årets moteøyeblikk

Noen antrekk sier mer enn ord. Da Tinashe brukte den røde løperen til å fronte sitt politiske engasjement, skapte hun et øyeblikk som både var estetisk kraftfullt og politisk modig – i samarbeid med en ung norsk designer.

Juryens begrunnelse:
«Antrekket hadde ikke fungert på hvem som helst, men her er det en troverdig match mellom personen og det antrekket representerer. Et visuelt og meningsfullt statement.»

Foto: Ina Vikøren/Tise

Frida Hollund – Årets moteprofil

Frida Hollund viser at gjenbruk og personlig stil kan kombineres med tilsynelatende enkel eleganse. Hun er ikke en del av motebransjen profesjonelt, men har likevel virkelig markert seg som et stilikon.

Juryens begrunnelse:
«Hun har en gjenkjennbar og særegen stil, og eksperimenterer med nye uttrykk på en naturlig måte. Hun deler sin kjærlighet for brukttøy og vintage med inspirasjon og integritet.»

Foto: Ina Vikøren/Tise

Cirkulær – Årets merkevare

Cirkulær har gjort det lett å kjøpe brukt – og ser ut til å ha knekt koden for å gjøre gjenbruk til en kul opplevelse, også for dem som vanligvis ikke shopper secondhand.

Juryens begrunnelse:
«Mange gjør sitt første bruktkjøp hos dem. Med freshe lokaler, kuratert utvalg og innovativ sirkulær teknologi har de skapt en hel verdikjede rundt gjenbruk.»

Fetisha Williams – Folkets favoritt

Fetisha Williams har på kort tid blitt en av landets mest synlige og elskede stemmer innen secondhand og mangfold. Med egne initiativer og et tydelig budskap, fortsetter hun å inspirere.

Juryens begrunnelse:
«Hun imponerer med sin kjærlighet for secondhand og sitt engasjement for mer mangfold. Hun bruker sin innflytelse til å løfte frem gjenbruk og inkluderende løsninger.»

Foto: Ina Vikøren/Tise

Kamilla Sørensen (@kamsore) – Årets Tiser

En pioner på Tise-plattformen, Kamilla Sørensen viser hvordan gode annonser og genuin stil kan gjøre vintage til business.

Juryens begrunnelse:
«Hun selger primært vintage og secondhand, og har over 150 femstjerners vurderinger. En lojal Tiser siden 2017 – og en favoritt i communityet.»

Foto: Ina Vikøren/Tise

Holzweiler – Årets Second Chance-brand

Holzweiler har tatt et aktivt grep om sin sirkulære fremtid, og har vist at store norske merkevarer kan gå foran i gjenbruksrevolusjonen.

Juryens begrunnelse:
«De lager kvalitetsplagg med lang levetid, og har sprengt rekorder på Tise Second Chance. De utvikler stadig samarbeidet for å skape en enda mer bærekraftig forretningsmodell.»

Foto: Ina Vikøren/Tise

Marie Ulven Ringheim / girl in red – Årets kulturprofil

Hun kler seg som hun synger: autentisk, ujålete og personlig. Girl In Red har gjort avslappet androgyn stil til et av sine kjennetegn – og inspirerer tusenvis.

Juryens begrunnelse:
«Hun thrifter mesteparten av garderoben, og går aldri på kompromiss med uttrykket sitt. En verdensstjerne med et tilgjengelig uttrykk – og et forbilde for mange.»

Robert André Pei Johnsen – Årets nye stemme

Med et skarpt blikk for vintage og etisk bevissthet, har Robert blitt en viktig kurator for norsk bruktmote.

Juryens begrunnelse:
«Han gjør ‘the dirty work’ ved å reise verden rundt og håndplukke kvalitetsvintage. Som sjefskurator i Ditto kler han opp en ny generasjon og løfter bruktmarkedet med faglig tyngde og stil.»

Gratulerer alle vinnere!

Siste artikler

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...