Bilde via Instagram @elisebyolsen

– Vil handle mindre om underholdning og mer om brainfood

Norske Elise By Olsen om motebransjens fremtid.

Økt fokus på bærekraft, en motekalender i konstant endring og ikke minst koronapandemien er bare noen av faktorene som er med på å forme hvordan fremtidens motebransje vil se ut.

I saken The Future of Fashion’s Most Coveted Careers snakker bransjenettstedet Business of Fashion (BoF) med et knippe bransjefolk om nettopp morgendagens moteindustri.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Motens neste generasjon med redaktører har muligheten til å drive samtalen, men de trenger også å tenke strategisk rundt hvordan engasjere lesere og drive inntektene i en presset bransje. Det betyr en forståelse rundt hva lesere bryr seg om og hvordan de samhandler med mote og kultur», skriver de.

Her snakker de blant annet med Elise By Olsen, grunnlegger og redaktør av Wallet magazine.

– Fremtiden vil handle mindre om underholdning og mer om brainfood, sier den norske 21-åringen.

Nettstedet skriver videre at redaktører vil måtte tilpasse seg raskt for å kunne finne nye businessmodeller. På spørsmål om hvordan tradisjonell trykking og distribusjonsmodeller vil endre seg, svarer hun blant annet:

– Det kommer til å bli ekstremt viktig å revurdere og restrukturere måten vi jobber på.

Imponerende merittliste

By Olsen startet Recens Paper i en alder av 13 år. I 2017 endte hun opp på Dazed sin prestisjetunge liste med 100 mennesker som er med på å utfordre normer og føre ungdomskulturen til nye høyder. Året etter la hun Recens Paper på hylla og startet opp Wallet magazine – et magasin for utforsking av kritisk motejournalistikk.

I sommer ble den unge redaktøren tildelt et prestisjestipend fra en ny, nordisk talentsatsing. Støtten skal hun bruke til å realisere sitt ultimate drømmeprosjekt.

Les også: Slik blir høstens norske moteuke

Artikkelen fortsetter under annonsen