– Tror kundene sparer og holder pengene tettere til brystet nå.
Stadig flere åpner vintagebutikker og andre bruktkonsepter i hovedstaden. Men noen ser seg også nødt til å kaste inn håndkleet.
Vinteren 2018 åpnet Ekko Shop med Eirik Mogseth i spissen på Grünerløkka i Oslo. Her skulle man kunne få tak i andres bruktskatter, solgt på kommisjon. To år senere flyttet butikken og utvidet til et større lokale.
Tidlig om morgenen 1. januar 2021 våknet Mogseth til innbrudd i butikken sin. Tyvene fikk med seg merker som Balenciaga, Max Mara og Christian Dior.
Mye har skjedd siden den gang, og i august samme året utvidet butikken med herresortiment.
Nå stenger Ekko Shop dørene etter nesten fem år.
– Det er et sammensatt bilde og veldig mye er grunnet tidene vi lever i. Lønnskostnader og alt annet i henhold til drift baller bare på seg hver måned, sier Eirik Mogseth til Melk & Honning.
– Det er veldig mange uforutsette utgifter også. Kostnadene står ikke lenger i forhold til inntektene.
Det var i sommer da Ekko Shop holdt sommerstengt i fire uker at beslutningen ble tatt.
– Det var en helt normal ferieavvikling for oss. Likevel ble tiden brukt til å virkelig kjenne etter. Her var det mange triste følelser og lange netter med tankevirksomhet.
Hvilken rolle har strømkrisen spilt inn her?
– Jeg har tenkt at strømmen er veldig høy, men at vi gjennom koronaen ble støttet av kunder på en måte som gjorde at vi ble holdt liv i.
– Det var veldig leit når vi mistet de faste kundene – jeg tror folk sparer og holder pengene tettere til brystet nå.
I august 2021 utvidet Ekko Shop med herreklær. I april i år avsluttet de imidlertid det prosjektet.
– Jeg tror ikke herre og Løkka går hånd i hånd. 85 prosent av klærne ble kjøpt av damer. Og vi hadde shoppingeventer til herre, som kostet oss mer enn omsetningstallene beviste.
Han synes det er leit at de må kaste inn håndkleet.
– Oslo er ikke en lett by å drive i. «Alle» spiser ut og drikker kaffe på kaffebar. Likevel vil de ikke betale det varer og tjenester egentlig koster. De vil ha det billig, og de vil ha det sendt hjem. Vi kunne ikke lenger konkurrere, verken på pris eller andre punkter.
– Kundene har mye makt, og vi kunne til slutt ikke gi dem det de ville ha, som åpent i helger og sene kvelder. Men det har jo vært så mange vakre stunder på Ekko Shop også.
Selv er han lettet og fornøyd med avgjørelsen.
– Ekko Shop er heldigvis ikke bare meg. Vi er fire kreative sjeler som har jobbet her. Dette er en butikk med sjarm og varme. Vi vil alle fortsette å jobbe med klær på hver vår måte.
Mogseth er utdannet designer og har ingen planer om å forsvinne fra klesbransjen. Siden juni i år har han jobbet for den danske motegruppen Group88, og han har tidligere jobbet på den Oslo-baserte moteskolen SoFI.
– Jeg har ikke mulighet til å leve av Ekko alene, så dette er en kollektiv avgjørelse som passer meg, samboer og ny arbeidsgiver.
Hva som vil skje med lokalet når butikken stenger dørene 19. november, vet han ikke.
Hvor går veien videre? Vil Ekko Shop gjenoppstå senere i en annen form, et annet sted?
– Det er mye som frister, men akkurat nå vil jeg bort fra det som handler om å eie og drive noe eget. Jeg har mange spennende tanker, men å ta på oss et lignende kostnadsbilde vil aldri bli aktuelt igjen. Det er rett og slett for risikabelt i den tiden vi er inne i.
Les også: Kan dette norske veskemerket ta opp kampen om Chanel-kundene?