– En velprøvd strategi.
Koronakrisen har påvirket også motebransjen, og som et resultat har børser over hele verden blødd. Det bruker dyrevernorganisasjonen PETA til sin fordel når de nå kjøper aksjer i en rekke moteselskaper.
Det er en del av den internasjonale dyrevernorganisasjonens strategi for å påvirke store moteaktører til å ta mer dyrevennlige valg.
– Dette er en velprøvd strategi som brukes av både humanitære-, miljøvern- og dyrevernorganisasjoner, sier kommunikasjonsrådgiver Kaja Ringnes Efskind i Dyrevernalliansen til Melk & Honning.
– Å kjøpe aksjer er en helt legitim måte å kunne påvirke et selskap gjennom aksjonærmøter. Det bidrar til å sette fokus på saker som selskapet selv ønsker å tie ned, og det skaper samfunnsdebatt. Ideelle organisasjoner vil ikke ha nok aksjer til å få flertall, men målet er å sette dagsorden og provosere frem en debatt.
Det mener hun er en god strategi for organisasjonene som har ressurser til det.
PETAs fokus nå skal være på å forby bruken av ull, mohair og kasjmir ettersom trenden i motebransjen er å gå bort fra både pels og eksotisk skinn.
I denne omgangen har PETA kjøpt aksjer i blant annet Ralph Lauren, Urban Outfitters, Guess, Burberry, Deckers Outdoor Cooperation (moderselskapet til UGG), Tapestry, Inc (moderselskapet til Coach NY, Kate Spade og Stuart Weitzman), Capri Holdnings (moderselskapet til Michael Kors og Versace), Target og Kering SA (moderselskapet til blant andre Gucci og Saint Laurent).
I fjor kjøpte PETA aksjer blant annet i Levi’s.
Les også: Er vintage-pels egentlig innafor?