Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Gucci SS20
Gucci SS20-kampanje. Foto: Instagram/@gucci

Dyr er overalt i motebransjen – hvor problematisk er det?

– En hund, ikke et leketøy, sier dyrevernsorganisasjon.

Motebransjen får mange diller fra tid til annen. På et tidspunkt er det blomster som gjelder, før det plutselig er beautyprodukter, restauranter og mat eller eiendom det skal satses på.

Nå er det dyr som er overalt i motebransjen.

Det begynte allerede i fjor under herremoteuken i Milano, da det ikke var de vakre modellene, men en geit som stjal oppmerksomheten på catwalken. Og Acne valgte under koronapandemien å droppe modeller for en av sine kampanjer, til fordel for egne ansatte og deres kjæledyr.

Acne Studios
Fra Acnes kreative kampanje. Foto: Instagram/@acnestudios

Gucci har inkludert dyr flere ganger i sine reklamekampanjer, fra eksotiske tigere til hjemlige griser og hester. De opplyser på Instagram-profilen sin at ingen dyr ble skadet under fotoopptakene. Nylig valgte Bottega Veneta en vakker papegøye til sin nyeste SS21-kampanje.

Mens Vogue Italia valgte å dedikere sin januarutgave i år, The Animal Issue, til nettopp – dyr, viet også danske Eurowoman sin utgave i januar til dyr – både kjæle- og husdyr.

Er det egentlig innafor at dyr blir kledd ut og tatt med ut på catwalken eller fotoshoots?

Vogue Italia
Vogue Italia The Animal Issue. Foto: Faksimile

Dyrebeskyttelsen Norge: – Svært stressende

– Det er problematisk på flere måter når motebransjen bruker dyr på denne måten, for å selge sine produkter. Dyr har krav på å bli tatt hensyn til og bli respektert. Og de har egenverdi utover den nytteverdien de måtte ha for oss mennesker. Dette blir ikke ivaretatt i slike settinger, sier Annette Bjørndalen Søreide, kommunikasjonsrådgiver i Dyrebeskyttelsen Norge til Melk & Honning.

Annette Bjørndalen Søreide i Dyrebeskyttelsen
Annette Bjørndalen Søreide. Foto: Anne K. Harkestad

Hun forteller at man alltid skal ha dyrets velferd i fokus.

Det viktigste er at dyrets velferd er i fokus og at man følger gjeldende lovverk. Ved bruk av dyr i reklamekampanjer, kan man legge til rette slik at man passer på at dyret ikke blir utsatt for unødig stress og tvunget til å oppføre seg på annet vis enn det som er deres naturlige oppførsel, alt etter i hvilken setting man produserer kampanjen.

Bottega Veneta SS21
Bottega Veneta SS21. Foto: Faksimile

I fjor brukte Dolce & Gabbana en geit på catwalken – er dette greit?

– Når man bruker dyr på catwalken, setter man dem inn i et miljø med mye mennesker, musikk, blitslys, ukjente lukter og lignende. Dette kan oppleves som svært stressende for mange dyr. All fremvisning av dyr skal følge lovverket. Deriblant at dyr har mulighet til å trekke seg tilbake. Noe de ikke får hvis de blir dratt med ut på en catwalk.

Dolce & Gabbana satte en geit på catwalken
En modell med en geit på catwalken for Dolce & Gabbana i 2020. Foto: Daniele Venturelli via Getty

Hun mener også at man må ha respekt for at mange dyr har sterkere sanser enn oss, og at de kan oppleve lyd og lysinntrykk helt annerledes enn oss.

– Høyt lydnivå kan være veldig plagsomt for dyrene.

Aktører som italienske Vogue og Gucci bruker såkalte «ville dyr», som ifølge Dyrebeskyttelsen Norge ikke ville ha hatt noe med mennesker å gjøre i det hele tatt.

– Disse dyrene er ikke blitt temmet over generasjoner slik som husdyrene våre. Det gjør situasjonen enda verre for disse dyrene.

Gucci SS17
Gucci har brukt dyr i kampanjene sine i flere år. Her fra SS17-kampanjen. Foto: Faksimile

– Eksotiske dyr har ingenting på en catwalk å gjøre

Også Dyrevernalliansen er i utgangspunktet negative til trenden.

– Det fremmer ikke akkurat respekt for dyr, sier Kaja Ringnes Efskind, kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen til Melk.

Efskind forteller at det finnes firmaer som leier ut dyr til slike formål, da spesielt eksotiske dyr.

– Slik bruk av dyr er under enhver kritikk både når det gjelder dyrevelferd og behandling av dyr. Men vi utelukker ikke at det er mulig å få til for eksempel fotoshoots av tamme dyr på forsvarlig måte. Men da må det tas store hensyn til dyrene, sier hun og fortsetter;

Kaja Ringnes Efskind. Foto: Dyrevernalliansen

– Eksotiske dyr har ingenting på en catwalk å gjøre. Det er respektløst ovenfor dyret. I tillegg er det et fremmed miljø med masse ukjente lukter, lyder og lys. Tamme dyr, som kjæledyr, har større forutsetning for å tåle det. Men også disse kan bli veldig stresset av et såpass fremmed og sansemessig kaotisk miljø.

Efskind mener det er vanskelig å forestille seg at dyr opplever fotoshoots for magasiner som noe annet enn negativt og stressende. Hun synes imidlertid at flere av bildene til både italienske Vogue og Eurowoman ser «ganske ok ut».

Vogue Italia satte dyr på forsiden i januar
Vogue Italia: The Animal Issue. Foto: Faksimile

– Å vise frem dyr på bilder er jo ikke negativt i seg selv. Det kan være fint. Men det må skje under kontrollerte omstendigheter hvor hensynet til dyret kommer først.

Derfor satte Eurowoman dyr på coveret

For sin januarutgave hadde danske Eurowoman tre ulike forsider i år, med en katt, en hund og geiter på coverne.

– Vi dedikerte vår januarutgave av Eurowoman til kjæle- og husdyr fordi de har hjulpet mange igjennom lockdown i koronatiden, sier sjefsredaktør Anne Lose til Melk.

– Det blir solgt flere kjæledyr enn før, for det er godt for helsen og sprer glede, og vi har bruk for noe å klemme. Og det ser ut til at tendensen fortsetter.

Derfor satte Eurowoman dyr på forsiden av januarutgaven
Januarutgaven til Eurowoman hadde tre ulike covere i år. Foto: Instagram/@eurowomandk

I Danmark er det ventelister på hundevalper, og salget av kaniner og katter har også steget, ifølge Lose.

– Også får de oss ut i naturen og gir gode utendørsopplevelser, fortsetter hun.

Dyrevelferd har alltid vært i bakhodet for magasinet.

Anne Lose i Eurowoman om å putte dyr på forsiden av magasinet
Anne Lose. Foto: Claudia Vega

– Vi hadde en gang en stor shoot med en ponni, en sau og lignende. Der prioriterte vi at det var dyreeksperter tilstede, så der var fokuset på dyrenes vel og ve, og at de ikke ble stresset.

– Det skal jo alle være obs på, når man tar dyr ut av deres naturlige tilhørssteder. Etro bruker griser, Prada dachs og lignende. Og det er jo fordi det vekker en beskyttertrang, og et fokus på «søthet» i oss alle. Men dyrenes velferd er selvfølgelig førsteprioritet.

Prada med dyr i sin kampanje
Prada er blant motemerkene som bruker dyr i kampanjene sine. Foto: Instagram/@prada

– En hund, ikke et leketøy

Det er ikke bare magasinbransjen som har fått dilla på dyr. Fenomenet med Instagram-hunder med egne kontoer, hvor de blir kledd opp av eierne i alle mulige slags antrekk, har eksistert lenge.

Moteskapere som Donatella Versace og Marc Jacobs er blant dem som har lagd egne profiler til hundene sine, Audrey Versace og Neville Jacobs.

– Noen dyr er ikke laget for et kaldt eller varmt klima. De kan være eldre, unge eller syke, som gjør at de med fordel burde ha klær som kan beskytte dem. Om man bruker funksjonelle klær som i tillegg er moteriktige, er ikke like viktig som at de gjør nytten – å beskytte dyrene sine mot naturelementer, sier Annette Bjørndalen Søreide i Dyrebeskyttelsen Norge.

Hun mener at dyr imidlertid ikke skal kles opp unødig, og som på noen måte kan hindre deres normale bevegelser eller føre til at de blir overopphetet.

– Her burde funksjonalitet og nødvendighet gå fremfor motetrender. Hunder bør avles robuste slik at de tåler noe kulde, men på kalde dager kan selv en husky ha godt av å få på seg dekken som beskytter mot vær og vind.

– Man burde også ha i bakhodet at mange dyr vil bli ukomfortable ved å bli kledd opp. Spesielt hvis dette er til humor for eieren, som i tillegg ler eller på annen måte kan gjøre dyret sitt usikker på situasjonen. Det er viktig at hundene blir behandlet som og oppfattet som det de er, nemlig en hund og ikke et leketøy.

Også Kaja Ringnes Efskind i Dyrevernalliansen mener det er fint at det er mer allmenn akseptert å kle på hunder nå – tatt i betraktning det kalde klimaet vi har i Norge.

– Men da er det viktig at klærne først og fremst er til det beste for hunden, og ikke noe som blir brukt for å fremheve eieren. Dyr med funksjonelle klær er det ikke noe galt med, men klær som hemmer varmeregulering, naturlige bevegelser og atferd er ikke bra, avslutter hun.

Les også: Derfor er denne overalt på Instagram

Siste saker

Mest lest nå
Les mer