Melk & Honnings guide til hvordan du skal oppføre deg under julens mange fester.
Julebordsesongen har startet. Invitasjonen har allerede tikket inn i mailboksen: «Til alle. Vi gleder oss til årets julebord. I år, som i fjor, vil vi skåle julen inn på Scandic Hotel Gardermoen. Vi gleder oss til å se deg!». Det kjønnsløse bildet av konferansesal og fulle kollegaer vekker minner tilbake til russentiden, alkohol, utstemme, voksen-lek, rebus – mer alkohol og drikkepress. Det kan det være lett å glemme seg selv. Ikke minst glemme etikettereglene som til vanlig holder arbeidsplassen under kontroll.
Derfor har Melk & Honning satt sammen en praktisk liste over retningslinjer for hvordan du skal opptre på julebordet. Etter grundig research, og egne erfaringer, har vi samlet opp et knippe do’s dont’s til hvordan du skal få best mulig kveld – og huske den stolt dagen etter.
DO:
- Pynt deg
Kjøp deg en ny kjole i lunsjpausen, lei en dress og puss skoene. Det er tross alt julebord. - Vær i godt humør
Hva er poenget med å dra på julebord om du ikke er blid, glad og omgjengelig? Smil, le og tull med medarbeiderene dine. Spesielt om du er av typen som lett kan bli litt mutt av jobbstress og egentlig ikke vil slå av en prat ved vanndispenseren kl. 9 en mandag morgen. Vis deg fra din beste side. - Kom presis
Å være for kul og/eller travel for julebord med jobben din er et rykte du ikke vil ha på deg. Men hva enn du gjør – ikke kom for tidlig. Det er nesten verre enn å komme for sent. Om du vil følge de tradisjonelle etikette-regler har du fra festen starter pluss 10 minutter til å ankomme. Hvis ikke må du finne på en veldig god unnskyldning og gi beskjed til vertskapet i god tid. Eksempel: «Jeg venter på at kaken skal bli ferdig». Funker bare om du faktisk tar med kake. - Snakk med folk du ikke prater så mye med ellers
Det kan gi deg alt fra en ny bestevenn, noe saftig sladder, bedre kontorplass eller bedre stilling.
DON’T:
- Drikk for mye
Dette punktet trenger vel ingen forklaring. Bare ikke gjør det. Please. - Snakk om jobb
Ingenting ødelegger stemningen som samtale om prestasjonsrapporter, personalmøte eller lønning. Det som er lett å oppdage på julebord med jobben er at du egentlig ikke har så mye mer enn arbeidsoppgaver til felles med de du jobber med. Planlegg derfor gjerne et par samtaleevner på forkant. - Hold tale etter maten er spist opp
Det er egentlig ingen som bryr seg. Andre enn deg selv dagen etter julebordet. - Aldri vær den siste som drar
Aldri! - Ta med deg en date
Dette er bare ukomfortabelt for alle. Spesielt om daten ikke kjenner noen andre enn deg, og du blir nødt til å være følgesvenn/mellomledd i absolutt alle samtaler. - Del for mye av festen på Insta/snap-story
Det er ingen som bryr seg. Hold deg til én eller to historier - Bit en kollega i puppen
- Sloss
Da går veien raskt ned i rekkene på karrierestigen. - Ikke ta på noen som ikke vil bli tatt på.
For guds skyld – bare ikke gjør det.
Hovedbilde: Mert & Marcus for W Magazine
Alle andre bilder: #JulebordELLE
Les også: Do’s and dont’s på 17. mai