Klassikere, nykommere og noen overraskelser.
Et nytt moteår er rett rundt hjørnet, og med det er det på tide å oppsummere det gamle.
Det kommer kanskje aller best til uttrykk ved å se på hva vi har søkt mest etter på nettet i året som er gått.
Mens noen trender er åpenbare, andre mer overraskende, skriver Vogue som har gått Google i sømmene på tampen av året.
Noen trender er gjengangere på listen over de mest søkte moteordene, og har nærmest blitt fast inventar på slike oversikter.
Et eksempel er den japanske stilen harajuku som herjet motebildet rundt midten av 2000-tallet. Gwen Stefani og hennes Love. Angel. Music. Baby-album fra 2004 holdes gjerne delvis ansvarlig for denne populariseringen.
Artisten måtte forøvrig nylig forsvare sin harajuku-periode da hun ble beskyldt for kulturell appropriasjon. I et intervju til musikknettstedet Billboard i forbindelse med 15-årsjubileet til albumet, fortalte Stefani at hennes harajuku-girls-fase kun var en hyllest til en kultur hun var superfan av.
En mer overraskende nykommer på listen over mest søkte trender er vintage style. Det mener Vogue er grunnet at 2019 står i woke sitt tegn med økt bevissthet rundt både bærekraft og gjenbruk.
Sosiale medier må ta «skylden» for mange av trendene som oppstår. Og på listen over de mest søkte moteordene finner vi nykommere som VSCO-girl, e-boys og e-girls.
Disse trendene stammer fra TikTok sitt inntog. Generasjon Z kan ikke få nok av disse Instagram-vennlige trendene. Særlig VSCO-girl har trendet i 2019 med over 75000 000 søk bare i år. Selve stilen har fått navnet sitt fra filter-appen VSCO.
Hashtaggen #VSCOGirl fikk også sitt gjennombrudd i år med over én million poster og frasen har fått sin egen Wikipedia-side. Trenden beskrives som kvinnelige tenåringer som ter og kler seg på en spesiell måte som visker ut skillelinjene mellom online tilstedeværelse og virkelige liv med en basic og laid back stil.
I korte trekk er estetikken til en VSCO-jente fargerik, og består av store t-skjorter med grafiske print, jeans-shorts og skjellarmbånd.
En annen nykommer på mest søkte stiler er såkalte e-Boy og e-Girl.
Stilen er en avart av emo-stilen som herjet for et par år tilbake. Så langt har e-Boy hele 3,8 millioner søk på Google. Det blir spådd en økning i årene som kommer med tanke på at TikTok-stjernen Noen Eubanks figurerte i Hedi Slimane sin nyeste kampanje for motehuset Celine.
På toppen av listen av mest søkte trender for 2019 er camp. Dette kan best forståes med at Met Gallaen 2019 hadde stilen som tema. Og at samtlige måtte søke på hva camp egentlig er.
Les også: Dette ønsker de norske motepersonlighetene seg til jul