Stråhatten skapte full forvirring blant motepresse og designeren selv.
At designere og kleskjeder blir inspirert av hverandre eller i større eller mindre grad nærmest kopierer hverandres arbeid er langt fra sjelden vare. Etter at Insta-fenomentet Diet Prada kom på banen, har imidlertid søkelyset blitt rettet mer mot de som tilhører den sistnevnte kategorien. Insta-fenomenet, som stod frem sin ekte identitet i et intervju med motenettstedet Business of Fashion tidligere i år, er både beryktet – og fryktet – i motebransjen.
Sist langet duoen ut mot Virgil Ablohs første kolleksjon for det erkefranske luksusmotehuset Louis Vuitton, og kort tid før Kanye West. Nå er det en av motebransjens favorittdesignere for øyeblikket, Jacquemus, som får gjennomgå.
Den store stråhatten signert Simon Porte Jacquemus bak det selvtitulerte merket har vært overalt på sosiale medier de siste månedene. Forrige uke viste han sin første herrekolleksjon, men det er altså med sine damekolleksjoner han først og fremst har hatt suksess. Hans nyeste kolleksjon «La Bomba» oser av sexy sommervibber, med friske farger, statement-sko og små vesker. Men det som kanskje har fått aller størst oppmerksomhet er den gigantiske ståhatten. It-jenter verden over har lagt sin elsk på den. Danske Emma Leth giftet seg til og med en versjon av hatten tidligere i sommer.
Det er den Insta-vennlige stråhatten som er utgangspunktet for Diet Pradas pekefinger. I en post fredag sidestilte duoen i kjent stil et bilde av Bella Hadid i en stråhatt fra Jacquemus med et bilde av en modell med en lignende stråhatt fra det Mexico-baserte merket Olmos & Flores.
I caption til bildet har Diet Prada skrevet:
«Så… den Jacquemus-hatten på Bella som gikk viralt, tilhører egentlig det Mexico-baserte

Slik så det ut i kommentarfeltet under bildet til Diet Prada.
merket Olmos y Flores. Mer spesifikt, hatten ble til ved å brukt ulike tekniker fra Jalisco, Michoacàn og San Luis Acatlàn-regionen, har designeren tidligere fortalt til Vogue Mexico. Vi har sett dette skje tidligere. Et merke med mer makt og som er sulten på anerkjennelse kommer inn og stjeler muligheten fra et mindre merke. Men er det ikke slik at siden Jacquemus allerede har skapt hatten med stor h for SS18 så er alle store hatter hans verk? Nei. Når du er bransjens yndling kan du selvsagt prøve, men du kan ikke alltid få alt».
Kritikken fra Diet Prada blir som regel hyllet av mange, men denne gangen virker det å være litt annerledes. For som duoen selv påpeker er Jacquemus en av bransjens aller kjæreste designere.
Til tross for likheten mellom de to hattene tar flere designeren i forsvar i kommentarfeltet. En skriver at hun er villig til å boikotte Diet Prada dersom Jacquemus ønsker det. En annen kommenterer «fake news» under bildet. Under kommentaren har Jacquemus selv kommentert et hjerte.
Etter at bildet ble delt på Diet Pradas Instagram-profil til deres over 750.000 følgere har duoen sett seg nødt til å forklare kritikken nærmere på sin egen Insta story.
Her viser de blant annet til en sak Vogue Mexico har skrevet om stråhatten til det Mexico-baserte merket. De forklarer også at problemet med denne saken ikke er selve stråhatten, men at den originale hatten ikke får noen anerkjennelse. De understreker derimot at Jacquemus er en stor grunn til at den store stråhatten er tilbake i motebildet.
Det viste seg siden at den gigantiske stråhatten Bella Hadid hadde på seg på Instagram-bildet ikke var fra Jacquemus, men Olmos & Flores. Likheten var så stor at selv Jacquemus trodde det var hans design. Han delte faktisk hele tre bilder av Bella Hadid på sin egen Instagram-profil. Disse bildene er nå slettet. Også amerikanske Vogue skrev en egen sak om Bella Hadid som hadde på seg den enorme stråhatten.
Slik så det ut på Diet Pradas Insta-story etter mange tilbakemeldinger under Jacquemus-innlegget:
Alle bilder via Instagram @DietPrada
Les også: Slik reagerte Internett og motebransjen på Melanias Trumps «I really don’t care»-jakke