Siden Diesel ble etablert på slutten av 70-tallet har det vært en av pionerne innenfor denim.
Nå tar det italienske merket jeansen til et nytt nivå med Diesel Denim Lab, hvor de eksperimenterer med materialet for å skape en kolleksjon uten grenser.
– Denim er det viktigste vi står for. Vi vil fortsette å pushe fremover Diesel sitt DNA med materialer, innovasjon, teknologi og nye former. Vi har derfor skapt et laboratorium for denim-eksperter som produserte vår første kolleksjon, og som vil utvikle seg når nye personligheter blir en del av prosjektet, sier kreativ leder Nicola Formichetti.
Formichetti er kjent for å hjelpe unge talenter opp og fram, og denne kolleksjonen er intet unntak hvor flere kreative sjeler har fått lekt seg i laboratoriet til Diesel.
Den franske, London-baserte designeren Faustine Steinmetz er blant de som er en del av prosjektet. Hun er kjent for sitt komplekse redesign av denim, og har brakt en futuristisk følelse til Diesel Denim Lab sin første kolleksjon.
Kolleksjonen er preget av Devoré-metoden, som skaper en «ødeleggende» effekt hvor materialet så vidt henger sammen. Diesel Denim Lab består av plagg for både damer og herrer – alt fra skjørt, kjoler, shorts, buksedresser, jakker, t-skjorter og jeans. Denimen er vasket i lyseblå, indigo og sort.
Les også: Gucci tar utenomjordisk sats