Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Instagram/ @polliani

Dette vil den klassiske Chanel-vesken koste nå

Etterspørselen fortsetter å overgå produksjonen.

I slutten av forrige måned åpnet det franske motehuset sin første butikk i Oslo. Nå har den klassiske Chanel-vesken brutt 10 000 dollars-grensen etter merkets siste prisøkning. 10 000 dollar tilsvarer litt over 100 000 norske kroner.

En Chanel-veske til over 100 000 kroner er uten tvil en investering, og merkevarens prisøkninger akselerer raskt.

Ifølge Fashionista sier en talsperson fra Chanel at de setter prisene på veskene i henhold til kostprisen.

– I likhet med hele luksussektoren har vi stått ovenfor en sterk prisvekst i råvarepriser og produksjonskostnader i flere måneder, noe som har ført til at vi har tilpasset prisene i butikkene våre, uttalte de videre.

Den klassiske Chanel-vesken ble først utgitt i 1955. Opprinnelig ble den laget uten lås og logo, og kostet bare 220 dollar.

– Coco Chanel var nyskapende og langt foran sin tid når det gjaldt å ha sitt eget merke og lage design til den moderne kvinne, sier Cynthia Houlton, Sothebys Global Head of Fashion and Accessories.

– Chanel-vesken har egentlig ikke endret seg så mye når det gjelder design, og den forblir relevant basert på funksjonalitet og kvalitet, forteller Houlton.

Chanels kjennetegnede design, altså klaffdesignet, ble et av de mest populære tilbehørene i historien, takket være sin tidløshet og funksjonalitet.

Karl Lagerfeld moderniserte klaffvesken i 1983, og ga den ut med en dobbel CC-lås. Da ble vesken priset til 1000 dollar.

Ettersom luksusmarkedet fortsetter å øke i popularitet på tvers av butikker og videresalg, så øker også prisene. Prisen på den klassiske Chanel-vesken har doblet seg siden 2016.

Classic Handbag fra Chanel.
Classic Handbag fra Chanel.

Prisøkningen er ikke unik for Chanel, vi ser det blant annet hos motehus som Dior og Hermès også.

Det er etterspørsel og begrenset tilbud som presser prisene, i tillegg til høyere kostnader. En del av det handler om å opprettholde en eksklusivitet innenfor luksusmarkedet.

Les også
Fretex Majorstuen byr på eksklusivt designslipp

– Chanel har merkelojalitet og prissettingskraft til å gjøre det, sier Jessa Henderson, seniorkurator i Fashionphile.

Les også: Er dette den nye it-vesken?