Første gang dette motehuset topper listen.
Teknologiselskapet Lyst publiserer hvert kvartal en indeksrapport som rangerer de mest populære motemerkene. Dette gjør de ved å samle data fra 200 millioner shoppere for å finne ut hvilke merker som har dominert trendbildet i de foregående tre månedene.
Nå har de publisert rapporten for fjerde kvartal av 2022, som viser de mest aktuelle motemerkene mot slutten av året. Ifølge Lyst har fjorårets siste kvartal hatt mest bevegelse blant de hotteste 20 merkene siden rapporten startet i 2018.
Se hvilke merker som havnet øverst på listen her.
10. Saint Laurent
Saint Laurent har gått opp to plasser fra forrige rapport, og har tjent 916 millioner euro i fjorårets fjerde kvartal. Merket har også brakt Madonnas erotiske bok til live med en utstilling i Miami, og åpnet Gold: Les Ors d’Yves Saint Laurent-utstillingen i Paris.

9. Dolce & Gabbana
Fra en 12. plass i forrige kvartal, har Dolce & Gabbana hoppet oppover på listen. I høst presenterte det italienske motehuset Alta Moda og Alta Sartoria-kolleksjonene sine i Miami, og entret sportsverdenen med webserien gooDGame.

8. Dior
Dior har gått ned to plasser fra forrige kvartal. Det franske motehuset teamet i høst opp med Thebe Magugu for en ekslusiv kapselkolleksjon, og debutert med herrekolleksjonen for FW23 ved de gamle egyptiske pyramidene i Giza.

7. Loewe
Fra en 14. plass i forrige kvartal, har Loewe beveget seg oppover i rangeringen. Taylor Russel ble deres nye globale ambassadør, og de avslørte sin SS23 pre-kolleksjon med Chloë Sevigny og Luca Guadagnino i vinter.

6. Bottega Veneta
Bottega Veneta er enda et merke som har økt i popularitet, fra en 11. plass i forrige kvartal. De har siden tjent 437 millioner euro, lansert livstidsgaranti på sine håndvesker og presentert sin pre-vårkolleksjon for 2023.

5. Valentino
Valentino gikk ned fra en tredjeplass i forrige kvartal. I vinter lanserte det italienske motehuset en ny Toile Iconographe-logo, og deres kreative leder Pierpaolo Piccioli vant årets designer under Fashion Awards 2022.

4. Miu Miu
Miu Miu gikk opp én plassering fra forrige kvartal, og fortsetter å holde seg aktuell. Merket har samarbeidet med Shuang Li til sitt SS23-show, lansert julekampanjen Private Wishes og har blitt sett på kjendiser som Rosalía, Daisy Edgar-Jones og Nicola Peltz-Beckham den siste tiden.

3. Moncler
Moncler er ett av merkene som har klatret høyest på listen, opp fra en 17. plass i fjorårets tredje kvartal. De omsatte for 638 millioner euro i forrige kvartal, lanserte sine første NFTs i forbindelse med merkets 70-års jubileum og annonserte en relansering av Moncler Genius for den kommende moteuken i London.

2. Gucci
Gucci har lenge toppet listen over verdens mest populære merker, men må nå nøye seg med en andreplass. Alessandro Michele gikk av som kreativ direktør for Gucci denne høsten. Luksusmerket tjente 2581 millioner euro i forrige kvartal og ble også det første store motemerket til å bygge sin egen verden i metaverset.

1. Prada
På førsteplassen finner vi for første gang Prada, som har holdt seg høyt oppe på listen i løpet av 2022. I høst lanserte det italienske motehuset sin første smykkekolleksjon av resirkulert gull, valgte Charlie D’amelio som ansiktet for Prada Linea Rossa FW22 og utnevnte Andrea Guerra som CEO for Prada-gruppen.

Et merke som for første gang ikke når topp 10 er Balenciaga. Dette kommer ikke som noen overraskelse med tanke på at det har vært et kontroversielt kvartal for merket, grunnet deres omdiskuterte reklamekampanje som inneholdt upassende bilder av barn.
Vi finner også merker som Fendi, Nike og Versace nedover på listen. Du kan se den fullstendige rapporten fra Lyst her.
Les også: Ganni samarbeider med islandsk it-merke for fjerde gang