Skinny, aviator, sci-fi og speed-dealer.
Snart april, påskeferie og sommertid kan ikke betyr annet enn at våren endelig er her. Med hører stadig barere asfalt, den første løvetannen i grøftekanten, utepils i sola og selvsagt solbriller.
De store solbrillene dominerte lenge motebildet før de i fjor måtte vike for de såkalte skinny variantene – så små at mange lurte på om de i det hele tatt gjorde jobben med å beskytte øynene fra sola. Trenden fortsetter også denne sesongen med solbriller som er mindre enn noensinne. For som Kim Kardashian West sa da hun i en episode av KUWTK avslørte at hennes hang til små solbriller var takket være ektemannen Kanye West: «Kanye sendte meg en mail typ: ‘Du kan ikke bruke store solbriller lenger. Det er små solbriller som gjelder nå’. Han sendte meg millioner av 1990-tallsbilder med små solbriller som det». Han har rett, for trenden er virkelig overalt – både på catwalken som hos Louis Vuitton, Balenciaga og Prada og i sosiale medier på nesa til superstjerner som Rihanna, Bella og Gigi Hadid, Kendall Jenner, Selena Gomez og «The Man Repellers» Leandra Medine – for å nevne noen.

F.v: Solbriller fra Monki kr 120, solbriller i stål fra Timberland via Specsavers kr 1795, Ingrid tortoise transparent/grey degrade cat-eye fra Acne Studios kr 2395.

Er dette Le Specs og Adam Selmans nye kult-solbrille? Foto via Harper’s Bazaar.
En annen klar solbrille-trend denne våren er den sci-fi-inspirerte som hos Gucci – og også med klare Matrix-referanser. Trenden så vi i gatemoten allerede i fjor, og på catwalken hos designere og motehus som for eksempel Adam Selman som lanserte sin andre samarbeidskolleksjon med solbrillemerket Le Specs under NYFW tidligere i år. Fjorårets store snakkis var deres superpopulære «Lolita»-modell som var overalt i sosiale medier. Denne gangen er det rektangulære glass som gjelder i sort eller lyseblått – helt i tråd med den minimalistisk sci-fi-trenden. Som sin forgjenger synes også disse å være ment for kult-status, mener Harper’s Bazaar.
Også de sporty solbrillene står sterkt som for eksempel Rihannas Fenty Puma-versjon med half-jacket som Highsnobiety referte til som «speed-dealer-solbriller», for ikke å nevne Stella McCartneys knallfargede innfatninger med speilglass. Også Louis Vuitton hadde kastet seg på den sporty trenden med sine retro cat eyes – en variant vi også så hos blant andre Maison Margiela, Rochas og Erdem samt Acne Studios rektangulære utgave. Den firkantede formen fra i fjor holder nemlig stand også denne sesongen.

Fra toppen: Ingrid green fra Acne Studios kr 2395, Kate cat-eye fra Saint Laurent via Net-a-porter ca kr 2770 .
Det gjør også de klassiske aviators som denne sesongen kommer med linser i alle mulige farger – også de klassisk med speilglass, såklart – gjerne oversized som hos Chanel eller med wire-frame som hos Paco Rabanne. Andre farger inkluderer de gule linsene som hos Dior og Acne Studios, brune som hos Alice + Olivia, Philip Plein og Miu Miu og rosa hos blant andre Fendi og Valentino, for ikke å nevne de transparente – vel, i alle fall delvis – som hos Versace, Sonia Rykiel og Guccis bestemor-chic. Og som toppen av kransekake; logo-solbrillen – signert blant andre Balenciaga, Dolce & Gabbana – der selve solbrillen var formet som merkets ikoniske D&G-initialer – og Diors mer diskré «J’adior»-variant.

F.v: OH-12 chunky, firkantede solbriller fra Oh My Eyes kr 3500, Gonzo og Miss Joplin begge fra Kaibosh kr 1200 per stk., The Aviator fra Designers Remix kr 1930 (kommer i slutten av april).

OH-14 oversized cat-eye-fra Oh My Eyes, ca kr 3345.
Les også: Vårens trender: Denim