Krystallmassasje i hudpleie

Dette er de største hudpleietrendene i 2019

Fokus på tech, bærekraft og krystaller.

Et nytt år betyr nye trender, også når det gjelder hudpleie. Fjoråret var preget av «vampyrbehandlinger», micro needling og kollagenpulver som skulle drikkes. Hva blir toneangivende i år? Vi har snakket med ekspertene om årets store hudpleietrender.

Tech og blue light-beskyttelse

Marie Lodberg i Eurowoman
Marie Lodberg.

– Vi har snakket mye om anti-forurensningsprodukter. Nå er vi klare for å ta skrittet videre og også beskytte oss mot skjermenes blue light, som er ødeleggende for huden, sier Marie Lodberg, journalist og skjønnhetsredaktør i det danske motemagasinet Eurowoman.

– Flere og flere hudpleiemerker vil lansere produkter som passer på huden vår når vi bruker de små «monstrene» som suger god energi ut av huden.

Skjønnhetsredaktøren viser til merker som franske Sisley, som har lansert en helt ny hudpleielinje til unge, som er særlig tiltenkt deres store forbruk når det kommer til mobiltelefoner og datamaskiner.

Maja Hattvang står bak hudpleieboken «Naturlig Nok», og er en ekspert å regne på nettopp naturlig, hjemmelaget hudpleie.

– Jeg tror vi kommer til å se 13-stegsrutiner få en betimelig død til fordel for enklere tilnærminger til hudpleie. Tech-hudpleie blir større, også til hjemmebruk, med smarte apparater og apper som vet hvor mye fukt du trenger, sier Hattvang til Melk & Honning.

Fillers ut, botox inn

Maja Hattvang
Maja Hattvang. Foto: Einar Aslaksen

Evig ungdom og rynkefri hud ser ut til å fortsette å være blant de største spørsmålene når det kommer til hudpleie – også i år.

– Fillers er på vei til å bli umoderne, mens botox blir mer og mer vanlig. Jeg tror folk vil se unge, men naturlige ut, og den åpenbare fiksa looken er i ferd med å bli umoderne, i samme sleng som Instagram-sminke med veldig stylede bryn og contour, sier Hattvang og legger til;

– Fillers synes med én gang, mens Botox er det ingen som legger merke til hvis det gjøres bra. Botox kommer nok ikke til å bli mer akseptert, bare enda mer vanlig – og sannsynligvis ofte gjort i hemmelighet.

Skjønnhetsjournalist og beautyblogger Silvany Bricen bak Silvany.no har på sin side troen på såkalte treadlifts.

– Det snakkes mye om treadlifts som er ansiktsløft ved hjelp av tråder. Dette er ikke en ny behandling, men det er blitt mer populært. Spesielt i USA er dette behandlinger som blir ansett for mindre ekstreme enn store mengder Botox og fillers, forteller Bricen til Melk & Honning.

Krystaller fortsetter

Motebransjen har for lengst trykket healende krystaller til sitt bryst. Marie Lodberg i Eurowoman tror at de også blir med oss inn i 2019.

– Vi har behov for å bremse ned og fjerne oss fra verdens klimakrise og politiske stormakter. Vi er blitt mer spirituelle og tror på krystallenes kraft – til og med Victoria Beckham benytter seg av disse fine steinene. Vi har lenge sett krystaller av jade, rosenkvarts og ametyst, og nå er tiden inne for at vi bruker dette direkte i hudpleien vår, sier hun og legger til;

– Miranda Kerr er en foregangskvinne og har med sin linje Kora Organics brukt rosenkvarts under tilblivelsesprosessen, slik at dens healende egenskaper inngår som en del av kremen og når ut på huden din.

Også Bricen tror krystaller i hudpleie vil bli mer og mer populært.

– Massasje for å bekjempe aldring vil bli en trend. Dette gjøres ved hjelp av krystaller, massasjeredskap som ansiktsruller, og Gua Sha til ansikt og kropp, gjerne laget av vakre edelstener som jade og rosenkvarts, sier hun.

Skreddersydd

Den siste tiden har blant annet makeup for menn og ikke minst en økt tilgjengelighet av farge- og nyanseutvalg for ulike hudfarger gjort seg gjeldende. Det samme gjelder hudpleiemerker med unisex-produkter.

– Vi lever i en individualisert tid, og vi vil ha hudpleie som er tilpasset nettopp vår hud. For akkurat som at to mennesker ikke er like, er heller ikke to hudtyper det, forteller Lodberg.

Hun viser til merker som veganske ApotCare som har lansert en serie som kan kombineres på ulike måter bestemt ut fra faktorer som hudtype og hudtilstand.

– I tillegg har Clinique lansert et ID-system slik at du kan klikke sammen de produktene som matcher huden din, sier Lodberg.

Økt fokus på kroppshår

Silvany Bricen
Silvany Bricen. Foto: Per Ivar Tangen

– Hår er alltid noe som opptar oss, og det vil bli enda mer fokus på kroppshår fremover. Falske vipper er fortsatt populært, men nå skal vi jukse oss til falske hår på brynene også, forteller Bricen.

– Vippene har fått konkurranse av falske øyenbryn som man kan få ved hjelp av microfeathering. Gre de gjerne oppover så du oppnår de ville såkalte soap brows som er veldig hot nå, tipser skjønnhetseksperten.

– Brasiliansk hårfjerning er på menyen til mange av de beste salongene, men blant flere unge feminister skal busken der nede og håret under armhulene få vokse frem som en del av imaget.

Probiotika og adaptogene latter

Mange har allerede et forhold til probiotika, gjennom for eksempel å drikke Biola. De siste årene har man funnet ut at nettopp melkesyrebakterier har mye å si for helsen vår, og det har blitt trendy å lese om sjarmen med tarmen.

– Veganertrenden og raw food-bølgen vokser, samtidig som vi er opptatte av mikrobiomer og tarmens betydning for vår helhetlige helse. Forskning som viser hvor viktig mikrobiomene i tarmen er for helsen har gjort probiotika i hudpleie populært, sier Bricen og legger til;

– Antiinflammatoriske dietter popper også opp. De siste årene har vi drukket masse golden milk, og nå er det adaptogene latter som kommer. Ta Miranda Kerrs nyeste ansiktsmasker for eksempel – de er laget av gurkemeie kjent for sine antiinflammatoriske egenskaper.

Bærekraftig emballasje

Bærekraft har for lengst inntatt motebransjen, og nå står også hudpleieindustrien for tur.

– Grandiose innpakninger som man tidligere forventet av luksusmerkene står for fall hos de forbrukerne som ønsker minst mulig plast og avfall. Unødvendig luksus blir for mange oppfattet som harry, sier Bricen.

– Smarte innpakninger og gjenvinningsbare materialer blir mer viktig. The Organic Pharmacy lanserte nettopp en makeup-linje der pudderet ser ut som et refillpudder på grunn av den minimale emballasjen.

Hovedbilde via Vogue India.

Les også: Det beste hudpleietrikset er å være rik (og berømt)