Hvert år rankerer Forbes de 100 mest verdifulle merkene i verden innen mote, biler, media også videre. Ifølge Forbes er de mest verdifulle merkene de som genererer en sigifikant inntekt innen industrier hvor merkevarebygging spiller en stor rolle.
Det er ingen overraskelse at Apple kommer best ut, med andre medieselskaper som Google og Facebook hakk i hjel. Men også mange klesmerke dukker opp på rankeringen. Hvis man fokuserer bare på disse, er det derimot en liten overraskelse – hvert fall i forhold til tidligere år.
I mange år har nemlig Louis Vuitton tatt førsteplassen over det mest verdifulle klesmerket i verden. Det franske motehuset er synonymt med luksus – med sko, vesker og belter med en skyhøy prislapp.
I år er det derimot sportsmerket Nike som har stukket av med førsteplassen over klesmerkene, på en total 18. plass, mens Louis Vuitton finner vi på 19. plass. For bare fem år siden var Nike mye lenger ned på listen (31).
Nedover listen finner vi også andre klesmerker som H&M (33), Gucci (44), Hermés (48), Cartier (58) og Chanel (80). Nike sin erkerivial Adidas derimot, har droppet flere plasser siden fjorårets kåring og havnet på 90. plass.
At et sportsmerke slår luksusmerkene er et tegn på at det skjer et skifte i hvordan vi går kledd, skriver Complex.
– Det er ikke slik at folk ikke bruker penger på høytprisede plagg lenger, det er heller det at deres preferanser for livsstil og for mote er under forandring, sier analytikeren Cooper Smith til Complex.
Les også: Nike lover gull og grønne skoger