Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Dette er de mest populære herreparfymene

mens-perfumes-for-summer_content

Luktesansen din er i direkte kontakt med det limbiske systemet i hjernen, som blant annet tolker minner og styrer følelser. Dermed kan duften du velger ha mye å si for hvordan du føler deg. Nyere forskning viser for eksempel at en god parfyme kan gi deg bedre selvtillit.

Duftekspert hos Heaven Scent på Eger i Oslo, Henia Gamborg Kjørsvik, guider Melk & Honning gjennom de mest solgte herreparfymene her til lands:

1. Paco Rabanne – 1 million Edt

Generate.ashx

Foto via Kicks

– Sterkt orientalsk krydret, og med en flakong som ser ut som en gullbarre…. Kan bli tatt for å være noe tacky (igjen, flakongen ser ut som en gullbarre, og den heter one mill… ) men en duft gutta digger. Denne sitter til dagen etter. Et tips; la dama di teste den ut – like god på henne! Fyllt, til randen (det er slik det føles) av blodappelsin, grapefrukt, kanel som er veldig fremtredende, mint, rose, lær, tre, div krydder, amber og patchouli. Inneholder den alt en orientalsk duft skal være. Hele 3 neser tok det å sette sammen denne duften, og flakongen kommer selvsagt også i 18 karat gull, med mulighet for refill. Denne duften er for han som vil si JEG GÅR MED PARFYME, og jeg er DIGG. Gjerne på byen…

2. Zlatan – Zlatan Edt.

Generate.ashxzlatan

Foto via Kicks

–  Vår svensk slaviske stolthet har heldigvis fått hjelp av stjernenese Olivier Pescheux, og som vanlig lager Pescheux en myk trebasert duft. Den eneste på listen med et ordentlig trepreg – det er en god ting. Kjendisdufter har det med å komme, og gå, men kanskje denne er en stayer. Ble lansert i fjor, så den er jo som et friskt pust å regne på denne listen. En start av sitron, krydder og gress som smelter inn i midten av marine noter og lavendel, til slutt ender den i vetiver (som er et gress) lær og trenoter. En behagelig duft med et sporty preg, som jo burde falle i smak hos mang en gutt uansett alder. Kommer nok til å ligge på mangt en konfirmants bord i år.

Les også
Streetwear-merke lanserer sin første damekolleksjon

Les også: Zlatan lanserer sportsmerke i samarbeid med norsk klesmogul

3. Jean Paul Gaultier – Le Male edt

Generate.ashxJP

Foto via Kicks

 

– Jean Paul Gaultiers orientalske duft Le Male har blitt reformulert siden lanseringen i 1995, og mange mener den har bitt noe svakere. Kanskje vel så greit da det er en duft du ikke må ta for mye av, da tar den helt over. En duft som må brukes med måte, for den som vil gi omgivelse noe å huske. Den har noe kremet over seg, som demper det søte litt. Toppnoter av mint, lavendel og bergamot, midtnoter; kanel, kumin og appelsinblomst, bunnnotene er vanilje, tonkabønner, sandel og sedertre. Enten elsker man den, eller hater den.

4.Calvin Klein – CK one Edt

Generate.ashxCK

Foto via Kicks

– Denne kom i 1994… Tenk Kate Moss uten sminke i jeans og hvit singlet, med en mannlig modell i samme antrekk ved siden av. CK One er den første virkelig store kommersielle unisex duften. Samme nese (Alberto Morillas) som designet Aqua di Gi, og samme sjanger som  ingrediensmessig – men mer fruktig og floral, et litt yngre preg. Dog har den noe pudret over seg. Denne har og vært en god traver, den representerer noe som er sterkt tilbake i trendbildet i dag da den passer like godt til både menn og kvinner. Men er nok mest brukt av menn. Denne funker fint for den ubekymrede gutten som gleder seg til lange sommernetter. Topp av anannas, mandarin, papaya, bergamot, kardemomme og sitron, midt av fiol, iris, muskat, jasmine, liljekonval og rose, med en bunn av sandeltre, sedertre, amber, musk og eikemose.

5. Giorgio Armani –  Acqua Di Gio Homme edt

Generate.ashxGIO

Foto via Kicks

– Aqua di Gio, denne er ekvivalenten til Coco Mademoiselle for damene her i Norge, det er SÅ mange gutter som bruker den, og har gjort det i mange mange år at den nesten kan regnes som en naturlig del av luften man puster inn på et fly hjem fra Aqua di Gio, denne er ekvivalenten til Coco Mademoiselle for damene her i Norge, det er SÅ mange gutter som bruker den, og har gjort det i mange mange år at den nesten kan regnes som en naturlig del av luften man puster inn på et fly hjem fra «syden». Dette er kanskje den letteste av duftene på listen, og er en veldig god duft, den er bare brukt så mye at den inngår i kategorien «den som vil lukte som alle andre». Men noen ganger er det ganske behagelig. Greit på jobbintervju. Den er salt akvatisk og frisk med bitre sitrusnoter,rosmarin og selvsagt en deilig musksødme i bunn. Inspirert av Pantellerie, hvor Giorgio Armani tilbrakte barndommens somre.

Les også
"Årets butikk" åpner ny avdeling på CC Vest

 

3 spørsmål til dufteksperten

Hva er de tydelige trendene til bestselgerne?

– Trenden, om man kan kalle disse duftene trender, ettersom det er gamle gjengangere og de fleste har vært på markedet lenge. Gutta er åpenbart av det trofaste slaget, og velger samme duft igjen og igjen. Men etter listen å dømme er orientalsk krydrede dufter populært. Menn er nok litt mindre vågale på parfyme – og går til det de kjenner igjen.

Hva er ditt tips til å finne en mer orignal lukt?

– Et tips er å prøve noe nytt, åpenbart, da kanskje en nisjeduft. Gå til et litt mindre parfymeri og få kyndig hjelp. Du vil kanskje finne noe som ikke lukter så «standard» og kanskje ikke lukter så mye, mange på denne listen er ganske søte saker. Et sommertips er det franske nisjemerket Comptoir sud pacifique, utelukkende tropiske dufter, men gjort på en veldig god måte. For eksempel en lett akvatisk sak ved navn Eau de Lagons eller en litt heftigere; Green Patchouli – patchouli er en fantastisk ingrediens mange kler.

Er det noen nye merker eller parfymer du anbefaler?

– Hva nye merker angår ville jeg virkelig testet ut Armani Prive, for å ikke snakke om svenske Agonist, de har eksistert en stund, men ikke vært så lenge i Norge. Virkelig gode dufter, som er lette å bruke og å like. Har man ikke vært borti Byredo (også svensk ) er det en fin vei inn i nisjemarkedet.

Les også: Disse parfymene selger best i Norge akkurat nå

Siste saker

Mest lest nå
Les mer