– Selv om vi er «gamle» så blir vi sett.
Tidligere denne måneden kåret Tekstilforum og Virke den familieeide bedriften Ferner Jacobsen til Årets butikk i 2017.
«Ferner Jacobsen har vært et stilikon og et naturlig midtpunkt for kvalitetsklær og mote i Oslo i generasjoner», sier bransjedirektør i Virke, Bror William Stende i en uttalelse.
Overrekkelsen av prisen skjedde i Ferner Jacobsens butikklokaler i Stortingsgaten i Oslo.
«Prisvinneren er virkelig preget av en god balansegang mellom det å ta vare på tradisjoner og være fremsynt, nytenkende og åpen for nye driftsmodeller. Bygget på grunnpilarer som kvalitet, høy servicegrad, høyt kvalifiserte medarbeidere og godt håndtverk. En solid, veldrevet organisasjon med solid økonimi, preget av langsiktighet, men som alltid nytenkende og i stadig utvikling», heter det i juryens begrunnelsen.
Nytenkningen, mener juryen, har materialisert seg på flere områder. Blant annet var Ferner Jacobsen tidlig ute

Ferner Jacobsen er Årets butikk 2017 @FernerJacobsen
med egen nettbutikk som åpnet for fem år siden, og som stadig blir en viktigere del av virksomheten. Nettsalget utgjør i dag rundt 11 prosent av omsetningen. Butikken har også utviklet egne merkevarer og også en ny form for målsøm: «design your own», som er noe helt nytt på det norske markedet. Ferner Jacobsen var den tredje butikken på verdensbasis som introduserte konseptet som i høst vil utvides til et fullkonsept som også omfatter jeans og sko. Stadig lansering av nye, spennende merkevarer samt ekspresslevering av varer i Oslo trekkes også frem som eksempler på nytenkning.
Og mens vi de siste årene har sett en tendens til butikkdød både i Oslo og andre byer i Norge, tror direktør for mote og fritid ved Virke, Bror William Stende, at Ferner Jacobsen har fremtiden foran seg.
– Vi tror Ferner Jacobsen har fremtiden foran seg. Nå handler det om en sømløs handleopplevelse mellom nett og fysisk butikk. Beliggenhet blir stadig viktigere og ikke minst service, – særlig i den kundegruppen Ferner Jacobsen henvender seg til.
Butikksjef og eier ved Ferner Jacobsen, Calle Ferner, forteller til Melk & Honning at de er veldig fornøyd med prisen, og roser medarbeiderne.
– Prisen viser at vi er synlige, og selv om vi er «gamle» så blir vi sett, sier Ferner, som likevel innrømmer;
– Det er ikke lett å skrive butikk i Oslo sentrum, spesielt ikke uten parkering. Vi ser at en del tidligere kunder og andre som er avhengig av bil heller velger å handle der hvor det er parkeringsmuligheter.
Hovedbilde: @FernerJacobsen
Les også: Hva skjer egentlig med Torggata?