Noen begynte planleggingen av årets julevinduer allerede i sommer.
Blir det egentlig førjulstid uten julevinduer? Å dekorere vinduene til jul er en lang tradisjon, og mange legger en solid dose fantasi og energi i planleggingen og gjennomføringen av julevinduer.
Her er noen av årets aller fineste julevinduer i Oslo – og dette sier butikkene selv om inspirasjonen bak.
Manillusion
Hvert år kårer Visit Løkka det fineste julevinduet på Grünerløkka. Mens Manillusion i fjor tok andreplassen, stakk butikken i år av med seieren.
– Tenk at vi vant! Det er utrolig stas og gøy, sier Lise Karlsen, eier av Manillusion til Melk & Honning.
Årets vinduer er dedikert to ulike dronninger.
– I år visste vi tidlig at vi skulle få inn klær med dronning Elizabeth, Corgi- og Londontema, i forbindelse med 70-årsjubileumet. Så vi ville lage en honnør til henne, og til vår egen skøytedronning Sonja Henie. Begge i tråd med retro mote fra 30- til 70-tallet som vi har i butikken.
– Vår egen Ida har tegnet og designet vinduene, og vi har brukt masse av ting vi hadde fra før av.


Hun forteller at vinduet med dronning Elizabeth har to versjoner av henne. En offisiell med pen kjole, tiara og sash med brosjer.
– Den andre er dronningen på slottet Balmoral i Skottland som lufter corgien sin, i skotskrutet skjørt og jakke. Vi har bilder av alle ansatte som små nissegnomer på veggene, og gruppebilder på kommoden. Lysekronen er pyntet med grankvister og sløyfer.
Utenfor på gaten spilles dronningens første juletale fra 1957 i butikkens åpningstider.
– Sonja-vinduet er veldig is, snøkrystaller og snø med Sonja i kjole, fuskepels, votter og pensko. Vi har et juletre med skøyteben stikkende ut for humor, og et roterende display med tilbehør. Gardinen bak gir illusjon av at hun er ute. Begge dronningene har gått ut av historien, men vil for alltid leve i våre hjerter.
Frøken Dianas Salonger

– Candy Canes er noe av det mest julete som finnes, og vi er jo en godtebutikk i ordets rette forstand, sier Elise Dingstad, daglig leder og eier av Frøken Dianas Salonger til Melk & Honning.
Hun forteller at de startet planleggingen i september og bestemte seg ganske tidlig for at de ville lage noe med godteri som tema.
– Vi er så glade i godteri at vi spesialimporterer islandsk godteri og dansk lakris til butikken, og ville lage en overdådig og litt absurd utstilling med godteri som tema. Og vi ville lage alt selv.
– Vi gikk til innkjøp av en haug med bassengnudler (flytepølser til svømmeopplæring), og Julie og Synne, som er våre to beste crafts women, gikk i gang med å lage store lollipops og candy canes. Nudlene ble også brukt til å lage den gigantiske kransekaka til festbordet inne i butikken.

Selve oppmonteringen av utstillingen måtte gjøres utenfor åpningstid, så de har vært i butikken fire kvelder til langt på natt, og brukt mange timer med forberedelser og flikking utenom dette også, forteller hun.
– Vi elsker å holde på med slike kreative prosjekter og har det veldig gøy mens vi holder på. Mye blir til underveis og det er jo det morsomme. Den store gryta (Ellens vedbeholder) passet perfekt som godtegryte, og Synne hadde en gammel rokk stående. Da ble det til at rokken på magisk vis spinner glitterstoff om til godteri som kokes i «heksegryta» av en litt «nutty» professor.
– I det andre vinduet er alt det deilige godteriet til salgs og inne i butikken er det et overdådig dessertfestbord dekket opp med den store kransekaka som prikken over i-en. Alle tingene vi har brukt er hentet fra våre egne skap og kjellerboder.
Gimle Parfymeri

Også Gimle Parfymeri er kjent for sine vakre julevinduer. Og i år er intet unntak. I over 30 år har butikken samarbeidet med Nils Norman fra Kreativ Flora om juleutstillinger med vakre naturelementer i fokus.
– Nils Norman i Kreativ Flora er kanskje en av de flinkeste blomsterdekoratørene jeg vet om. Jeg har kjent ham i snart 40 år, og i denne tiden har han laget store arbeider, sier Lill-Ann Schjelderup, eier av Gimle Parfymeri til Melk.
– Jeg elsker kreativiteten hans, og at han alltid ser muligheter som ingen andre ser. Han har en fantastisk gjennomføringsevne, derfor elsker jeg ham.

Ikke tro at dette er noe som slenges sammen over natten. Allerede i løpet av sommeren møtes de og diskuterer årets julevindu.
– Jeg ønsker alltid mose, så det er det ingen diskusjon om, he he. Utenom det får han fritt leide. I årets juleutstilling har han laget kasser som han har fylt med mose (vanvittig mye arbeid), hvor produktene skulle sveve oppå mosen.
Hun forteller at juleboksen er trukket med det samme papiret som de pakker inn julegavene med, og sløyfene er laget med ripsbånd og silkebånd.
– Vi har valgt å ha mye lys i vinduene år, for å prøve å spre litt glede i denne ellers mørke tiden.
Steen & Strøm
I år kunne Steen & Strøm feire hele 225 år. Og varemagasinet i hjertet av hovedstaden har en lang tradisjon med å bergta små og store med vakre julevinduer.

I år, som en av få aktører på verdensbasis, har varemagasinet samarbeidet med ikoniske Parfums Christian Dior for årets julevinduer. Dior er kjent for sine juleutstillinger, som de blant annet har vist frem på varehuset Harrods i London.
Utstillingen har fått navnet Midnight Strikes at the Château de la Colle Noire.
– Vi gleder oss stort over å samarbeide med Parfums Christian Dior i årets jule- og nyttårskampanje, som feirer Season of Giving. Dette er første gang dette historiske varehuset samarbeider med et varemerke i forbindelse med vår julemarkrering, som er nok et steg mot å transformere Steen & Strøm til å bli et mer anerkjent luksusvarehus internasjonalt, sier administrerende direktør i Steen & Strøm, David Wilkinson, i en pressemelding.


Det franske merket har samarbeidet med den italienske kunstneren Pietro Ruffo, som har tatt utgangspunkt i merkets identitet, blant annet med å omfavne de himmelske konstellasjonene. Også årets julekolleksjon fra Dior Beauty har sett til himmelen og stjernene.
Ferner Jacobsen
Chris Nikolaisen, innkjøper hos Ferner Jacobsen, forteller til Melk at det ene vinduet deres er et samarbeidsvindu med Folketeateret, som viser Reisen til Julestjernen nå i desember.
– Vinduet er da rett og slett inspirert av en scene fra Reisen til Julestjernen.

– Det andre vinduet henger sammen med Give Back Friday-konseptet vi kjører hvert år, hvor vi aldri har tilbud, men vi gir noe tilbake til noen som virkelig trenger det.
– I år har vi valgt å donere klær til Fattighuset og vi oppfordrer våre leverandører og kunder til å komme innom og donere gaver og klær som vi legger under juletreet i vinduet.


10. desember overrekker de alle gavene til Fattighuset.
– Vi håper på mange bidrag og kan si at allerede er det kommet masse bidrag som vi setter stor pris på. I tillegg gjorde vi en liveshopping sammen med ELLE hvor vi donerte 10 prosent i klær til Fattighuset ut ifra omsetningen på liveshoppingen.
Confettibird + Friends

Det norske klesmerket Confettibird har teamet opp med Xmas Circus, et omreisende julesirkus, og har latt seg inspirere av de maksimalistiske julebutikkene man bare ser på film.
– Vi har satt sammen ulike tema med en leken miks av både nostalgisk og litt mer crazy jul. Noe som skal få absolutt alle til å komme i julestemning, og dra litt ekstra på smilebåndet, sier Camila Volden, gründer av Confettibird til Melk.
Hun forteller at vinduet og inngangen popper litt ekstra med candy cane ballonger fra @festligeting og eksklusiv sjokolade som svever på skyer fra @tuftos.
– Hovedideen er selvfølgelig at det skal være umulig å gå forbi butikkvinduet vårt uten å bli glad.
– Vi bestemte oss rett etter sommeren for at vi skulle gå ALL IN julen 2022, og for at vi skulle invitere @xmas.circus inn i vårt univers for å lage et skikkelig sirkuseventyr sammen. Med håndplukket julepynt fra hele verden og drømmekjoler fra Confettibird, så skapte i grunn magien seg selv.