Dette betyr LVMH-prisen for unge designere

Å komme gjennom nåløyet i motebransjen er ikke lett, men denne gjeve prisen kan hjelpe unge designere på veien.

Det er fem år siden den første LVMH-prisen ble delt ut i Paris under moteuken. Det var den canadiske London-baserte designeren, Thomas Tait som hentet hjem den aller første prisen som siden har blitt tildelt lovende designere fra Portugal, Storbritannia og nå sist Frankrike.

I år var for første gang to norske designere nominert til den gjeve prisen, men verken Edda Gimnes eller Benjamin Alexander Huseby, sistnevnte som er en del av designer-duoen bak GmbH, gikk videre som en av de ni finalistene til prisen som deles ut senere i vår.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Juryen, som også shortlista Gimnes og Huseby, består av anerkjente motepersonligheter som J.W Anderson, Dior-designer Maria Grazia Chiuri, Louis Vuitton-designer, Nicolas Ghesquière, Marc Jacobs, Karl Lagerfeld, Haider Ackermann, Kenzo-designerduoen Humberto Leon og Carol Lim, Givenchy-designer Clare Waight Keller, visepresident ved Louis Vuitton Delphine Arnault, Jean-Paul Claverie og leder med LVMH-gruppen Sydney Toledano.

Det er LVMH-gruppen, verdens største luksusgruppe med merker som Louis Vuitton, Loewe, Céline, Christian Dior, Fendi og Givenchy, som står bak prisen opprettet for å støtte unge designtalenter og å hjelpe dem med å utvikle deres kreative arbeid. Vinneren av prisen får 300.000 euro, noe som tilsvarer omlag 3 millioner norske kroner, i tillegg til personlig teknisk og finansiell støtte fra luksusgruppen gjennom et 12 måneders mentor-program. Denne støtten skal dekke alle områder som er avgjørende for et ungt motemerke. Her inngår blant annet eiendom, produksjon, distrubusjon, annonsering, bilder og markedsføring.

Prisen ble grunnlagt av datteren til den styrtrike LVMH-grunnleggeren Bernard Arnault, Delphine Arnault. Sammen min sin familie er han på sjetteplass på Forbes’ liste over verdens rikeste.

– Alle som har tilgang til en datamaskin, kan søke. De eneste kravene er at du må være mellom 18 og 30 år og ha fullført minst to kolleksjoner. I år hadde vi over 1300 søkere og vi har valgt ut 20 som vi ser nærmere på, fortalte Delphine Arnault til South China Morning Post.

Men ulikt fra andre gjeve motepriser er det ikke bare juryen som velger ut de nominerte til LVMH-prisen. Her kan alle designere selv søke. Deretter blir 20 designere såkalt shortlista av juryen. De får være med på en messe i Paris hvor de møter noen av motebransjens fremste innkjøpere og redaktører samt flere av jurymedlemmene som i år var blant andre som Karl Lagerfeld, Maria Grazia Chiuri, Haider Ackermann og Marc Jacobs. Etter dette arrangementet velger jurymedlemmene ut finalistene før vinneren blir annonsert i juni.

Selv om altså ingen norske designere er blant de ni gjenstående finalistene, var begge til stede under messen i Paris. På Instagram postet Gimnes bilder sammen med supermodellen Bella Hadid, Karl Lagerfeld, Maria Grazia Chiuri, Carine Roitfeld og Anna Wintour, som alle tok turen innom for å se på arbeidet til den norske designeren.

Edda Gimes med Dior-designer Maria Grazia Chiuri. Foto: Skjemdump Instagram @Edzgimnes

– Det er vanskelig å være en ung designer eller gründer i dag fordi du må være veldig kreativ, men teamet rundt deg er også veldig lite i det du først starter virksomheten din, så du må selv vite alt om økonomi, regnskap, produksjon og design, sa Arnault til SCMP.

– Rådet jeg vil gi til unge designere er å ha noen med deg på bedriftssiden som du virkelig stoler på og som har et unikt synspynt og en klar visjon om hva de skal gjøre. Det er så mange designere, så mange merker og noen har flere ressurser enn andre – så det handler egentlig om synspyntet ditt.

Nettstedet SCMP skriver at det ikke er noen enkel tid for unge designere, men at LVMH-prisen kan være med på å gi ressurser til de som prøver å gjøre en karriere ut av designet sitt. Arnault forklarer derimot at den utfordrende karrierestarten for unge designere ikke er så veldig annerledes enn den var for flere tiår siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er det samme for hver designer. Selv Christian Dior startet med et veldig lite team og etter «The New Look» [Den klassiske Dior-silhuetten på kjoler med smal midje og vide skjørt, red.anm], vokste teamet hans fort. Han fikk rundt 1000 mennesker på bare to år, forklarte Arnault for SCMP, og avslutter med å si:

– Nå er vi i et øyeblikk hvor alt handler om det som skjer akkurat nå, så når nye designere kommer på banen er det mye oppmerksomhet rundt dem. Men mote er ikke et sprint, det er et maraton. Noen av designere her kommer tilbake og søker år etter som. Som for eksempel Jacquemus, som kom tilbake og deretter vant spesialprisen andre gang han søkte. Du må fortsette, du må skape buzz og oppmerksomhet, men den må kunne vare gjennom flere sesonger.

Hovedbilde: Juryen til årets LVMH-pris. 

Les også: Designsamarbeid i motebransjen: En mangel på kreativitet?