Cuvget er et nytt norsk hudpleiemerke inspirert av det arktiske klimaet

Cuvget er et nytt norsk hudpleiemerke.

Det norske hudpleiemerket får internasjonal oppmerksomhet

– At vi har vårt opphav fra det høye nord er annerledes og skaper nysgjerrighet.

Det er ikke bare norsk mote som er i vinden om dagen. Også norsk hudpleie ser ut til å vekke internasjonal oppmerksomhet.

Det norske hudpleiemerket Cuvget er blant dem.

Fascinasjon for den arktiske naturen

Merket selges i USA, Portugal, Sverige og Finland i tillegg til i Norge. Det er også tatt inn i varmen hos Amazon Luxury Beauty og er blitt en kjendisfavoritt her hjemme og internasjonalt.

Bak står gründer Geir Håvard Kvalheim. Han forteller til Melk & Honning at utgangspunktet ikke var å lage hudpleieprodukter, men en fascinasjon for den arktiske naturen. Født og oppvokst i Tromsø har han alltid hatt et nært forhold til den arktiske naturen. Etterhvert kom også fascinasjonen for hvordan ulike arter kan overleve i det som er et av klodens mest utfordrende klimaforhold.

– Jeg ønsket først og fremst å identifisere noen av de mest potente arktiske ekstraktene og se hvilke egenskaper disse hadde på hudcellene. Etter å ha jobbet med ren forskning i fem år var det klart at det var mange ting som kunne fungere. Men spesielt et ekstrakt fra Chaga-soppen som vokser på bjørketrær og har en rik historie fra naturmedisin. Med min bakgrunn fra produktutvikling kom også ideene for hvordan disse kunne anvendes i ulike produkter, sier Kvalheim til Melk & Honning.

Cuvget er norsk og arktisk hudpleie

«Skogens diamant»

Alger brukt i hudpleie er langt fra noe nytt, men i følge Kvalheim er det nå altså arktiske alger som gjelder.

– Det er mange kontraster i arktisk natur, fra en lang og kald mørketid til midnattssol med UV-eksponering hele døgnet. Alger som lever i vannkanten er ekstra utsatt for vær og vind, flo og fjære. At de da beholder sin form er spesielt, og forskning viser at de har egenskaper som er overførbare til huden. Levekårene er vesentlig tøffere i nord. Derfor har spesifikke planter utviklet spesielle overlevelsesmekanismer som vi igjen kan dra nytte av gjennom våre produkter.

Chaga-soppen spiller en helt spesielt rolle i serien. Kvalheim fattet først interesse for den da han hørte historier om noe som på folkemunne ble kalt «skogens diamant» og «udødelighetens sopp».

–  Vi jobbet i mange tilfeller med å skape hypoteser gjennom å gå tilbake til folklore og tradisjonsbruk av naturlige ekstrakter. I den sammenheng hadde vi hørt flere historier om hvordan den arktiske urbefolkningen, samene, hadde brukt Chaga i både teer og tinkturer.

Resultatet ble hudpleieserien Cuvget. Navnet kommer fra det samiske ordet som betyr «oppdagelse av naturens hemmeligheter». Serien består i dag av rens, serum, ampuller, dagkrem, nattkrem og øyekrem.

Internasjonalt fotfeste

Men trenger vi egentlig «enda en hudpleieserie»?

– Nei! Det finnes allerede mange gode produkter der ute, og derfor har det vært ekstra viktig å være kompromissløs i utviklingen av produktene. Vi har ikke laget, og vil heller ikke i fremtiden lage, et produkt som ikke tilfører dette overfylte markedet noe nytt og bedre. Nettopp derfor bruker vi lang tid på utviklingen. Når vi først lanserer nye produkter så skal forbrukerne være trygge på at vi ikke gjør noen kompromisser når det kommer til kvalitet og innovasjon, sier Kvalheim.

Tross det han referer til som «et overfylt marked» har den norske hudpleieserien allerede fått fotfeste internasjonalt. Det tror han handler om hardt arbeid og en klar visjon. Men også å være på riktig sted til riktig tid.

–  Vi lever i en tid med en «bråkete» informasjonsflyt der man daglig blir utsatt for mye informasjon i ulike kanaler. Derfor blir det enda vanskeligere å trenge gjennom og desto viktigere å skille seg ut. At vi har vårt opphav fra det høye nord er annerledes og skaper nysgjerrighet. Det gir oss mulighet til å fortelle om hvordan den arktiske naturen fungerer. I Norge er nok ikke dette like eksotisk, men å fortelle om livet og tradisjoner nord for polarsirkelen vekker enorm interesse i andre land. Når vi i tillegg kan vise til lang forskning og at produktene også virker, er det noe mange omfavner. Dette har jeg merket fra presse, innkjøpere, influencere, kjendiser og aller viktigst – de som kjøper produktene våre, sier Kvalheim.

Hårete mål

Og målene er hårete, nemlig å inspirere flest mulig mennesker i hele verden til å se mot nord for en bedre hud.

– Vi har bare så vidt kommet i gang, men jobber hver eneste dag for å realisere dette en gang i fremtiden. På nyåret skal vi ekspandere i både eksisterende markeder og lansere i nye land. Parallelt med dette jobbes det kontinuerlig med utvikling av nye produkter og dersom vi får til et prosjekt vi har jobbet med de siste to årene, så blir det spennende produkter i vente også i 2019. 

Hovedbilde via Cuvget.

Les også: Trenger vi egentlig alle maskene?