– Noen elsket det, mens andre hatet det.
Det er ikke vanlig kost at norske merker deltar på New York Fashion Week. Men ingen regel uten unntak.
I helgen viste det splitter nye designkollektivet Bodega frem sine nye kolleksjoner på den andre siden av Atlanteren.
Malin Molden, grunnleggeren av det maksimalistiske moteuniverset Flesh Official, er initiativtaker.
– Det var en september dag i 2021 jeg satt på Deichman nede i Bjørvika og hadde mark i rumpa etter å gjøre noe gøy etter covid-årene. Sammen med min franske intern begynte vi å brainstorme en ny kolleksjon som kunne vises frem på catwalken, forteller hun til Melk & Honning.
– Men jeg hadde et ønske om å gjøre det sammen med flere involverte. Jeg tenkte «flere kokker, mer søl», men i positiv forstand.
– I ukene som fulgte søkte vi opp produksjonsselskaper, så etter visningslokaler og startet i det små med konseptutvikling. Vi presenterte ideen for flere merker, der noen takket ja, mens andre nei.
– Til slutt endte vi opp med smykkemerket RARe, fashion-tech-merket Woolit og solbrillemerket Kaibosh, i tillegg til Flesh.
Les også: Nå kan du kjøpe klærne fra den kinoaktuelle filmen
Siden november i fjor har disse hatt ukentlige møter angående konseptnavn.
– Vi jobbet ut ifra tanken om at det måtte være et norsk begrep, ettersom hensikten med samarbeidet var å fremme norsk design i utlandet. Men så bærer kollektivet også et internasjonalt preg. Vi har en fra England, en fra Ukraina og en fra Island på laget.
– Derfor bestemte vi oss for å kalle det Bodega. Det er en nærbutikk der man kan kjøpe alt fra hele verden. Det passet bedre for alle involverte, men føltes også i tråd med mitt eget merke.
Flesh lanserte sin aller første kolleksjon under moteuka i New York i 2017.
– Det har merkelig nok blitt et naturlig sted for oss å lansere nye konsepter. Da jeg dro dit det året hadde jeg verken logo, nettside eller Instagram.
– Denne gangen er vi tolv stykker på tur, fire firma, RebMoe, en artist som er med i samarbeid med secondhand-appen Tise og vår favorittfotograf Jonathan Vivaas Kise. Han dokumenterer all galskapen.
Hun mener de er mye stødigere denne gangen, samt at det er en styrke å kunne jobbe med andre kreative hoder og se deres ulike strateiger.
– New Yorks estetiske og messy bybilde er en naturlig arena for kollektivet vårt. Den er også først ut av de store motebyene under fashion month. Vi håper å låne ut ting til influencere for ytterligere eksponering i ukene som kommer, forklarer Molden.
Ifølge henne har daglig leder for Woolit Cathrine Løland gjentatte ganger spurt om de ikke snart skulle lage en kolleksjon de kunne vise i USA.
– Det var basert på et ønske om å kunne lansere it-løsningen deres på amerikansk jord med mottoet «internasjonalt design, lokal produksjon».
– Målet for Bodega var å vise oss internasjonalt, samt å fronte norsk design i utlandet.
Showet ble holdt i en gammel lagerbygning nær Times Square.
– Det var fullpakket med folk i publikum. Vår nye norske venn Halvor Løvlie fra Konsulatet hoppet inn i siste liten når en av modellene stakk av! De mente klærne ikke var «deres vibe». Dermed åpnet showet 15 minutter senere.
– Musikken la føringen for visningen, med et lydbilde bestående av tretti voice memos på ulike språk. De var sendt inn til meg via Instagram og redigert sammen med typiske Bodega-lyder som klingende mynter, frysebokser, vogner og til og med en kjælegris.
Nedover catwalken spankulerte modellene ikledd norsk strikk, smykker fra RARe, briller fra Kaibosh, en minikolleksjon av vintage/second hand-plagg gjort i samarbeid med Tise og klær fra Flesh.
– Kolleksjonen vår for SS23 «Cash only: A finance bro saga: Part three the 12,99 lunch deal combo» ble presentert på Norrøna Flagshipstore i Soho sammen med General konsulatet, før den ble vist på catwalken.
Molden kan fortelle at noen elsket det, mens andre hatet det.
– Det er ingen tvil at det er et fargerikt univers vi presenterer her. Vi pusher også grensene med tanke på kjønnsidentitet, redesign av vintage på catwalken og at det er mulighet for undring når flere designere går sammen for å presentere en kolleksjon.
Når de om kort tid lander på norsk jord igjen, vil de ifølge henne «kjøre en heftig debrief».
– Vi har lyst til å bygge videre på det vi har skapt, enten det blir i form av andre visningsarenaer, pop-ups eller eventer. Som selvstendige designere er det flott å kunne idemyldre sammen og å føle på et større fellesskap.
– Målet er jo å se hvor langt vi kan dra det. Jeg tror det er mange muligheter for eksponering og vekst når kreative- og businessorienterte hoder legges sammen.
– Og Bodega er et sted der vi kan fronte ulike norske merker. Vi er samarbeidspartnere fremfor konkurrenter. Vi håper derfor å finne flotte nye venner for videre prosjekter, avslutter hun.
Les også: Norsk suksessmerke utvider: – Flere har blitt helt «hekta»