– Her vil folk kunne handle brukte ting, på samme måte som de handler nytt.
Du kjenner kanskje til Det Gule Hus? De åpnet sin første butikk i Bø i Telemark i 2019, og har siden åpnet totalt ti butikker. Nå er det hovedstaden som står for tur, og de åpner Oslos største second hand-butikk.
Det Gule Hus Oslo Flagship blir en av de første i Oslo av sitt slag, og kommer til å romme mer enn 10.000 unike produkter. Butikken er på hele 750 kvm og ligger på Rodeløkka.
Melk & Honning har tatt en prat med Henrik Campos Moe, markedssjef hos Det Gule Hus.
Moe kan fortelle at Det Gule Hus selger private folks klær og ting gjennom deres fysiske butikker. De ønsker å skape en bærekraftig sirkulærøkonomi i lokale samfunn rundt om i Norge.
Flaggskipbutikken i Oslo skal fremme en ny opplevelse av brukthandel, ulikt noe annet.
– Det blir som å komme inn i en «vanlig» klesbutikk. Vi kommer til å ha 10.000 produkter sortert og fordelt på ulike kategorier.
Det legges stort fokus på visual merchandising, og i butikken vil det være et industrielt minimalistisk uttrykk med stein, tre og metall.
– I tillegg har vi kunstinstallasjoner og lounge som skal gi en følelse av ro, hvor kunder kan bruke god tid på å finne skjulte skatter innimellom alle kategorier, meddeler Moe.
Det Gule Hus sitt konsept er basert på en sortert og kategorisert klesbutikk for brukte klær og ting. Dette gir folk muligheten til å dra på litt mer målrettetere skattejakter etter unike produkter.
– I Det Gule Hus Oslo Flagship vil man kunne finne alt mulig innen klær, sko, smykker, tilbehør, vesker og mer. Butikken kommer til å være unisex og vi har stor tro på at dette er fremtiden for motebransjen, forklarer Moe.
Alt man trenger å gjøre for og selge hos Det Gule Hus Oslo Flagship er å booke en pakke via hjemmesiden deres. Opprett produktene dine online og print prislapper i butikken.
Butikken vil sortere og selge alle produktene for deg, og for hvert produkt du selger kan du fylle etter et nytt.
Hos Det Gule Hus er det kunden som bestemmer hva de ønsker å selge og til hvilken pris.
– På denne måten sikrer vi oss de mest unike produktene som gir butikken karakter.
I en butikk som Det Gule Hus Oslo Flagship vil gjennomsnittlige priser på produkter typisk ligge mellom 300-2500 kr, avhengig av kategori.
–Vi får inn alt fra italienske skinnvesker til vintage Gucci skjorter og Tom Wood ringer. Felles for alle produktene er at de er tatt godt vare på og fremmer ombruk, forteller Moe.
Da de opplevde stor suksess med butikken i Bø, drømte de om å åpne butikker over hele landet.
– Vi har vokst oss store på Vestlandet med mer enn syv butikker og tar nå over større deler av Norge.
– Det å åpne en butikk i Oslo er enormt stort, og noe vi har planlagt nøye de siste par årene. Når det riktige lokalet endelig ble funnet måtte vi slå til, sier Moe.
Det Gule Hus merker at etterspørselen blir stadig større, og at yngre folk stiller større krav til bærekraft.
– Mange av kundene våre sier de kun handler brukt og ikke har kjøpt nye klær på flere år. Det tror vi er fremtiden!
Moe kan avsløre at det vil komme flere Det Gule Hus fremover med ulike konsepter.
– Her vil folk kunne handle brukte ting, på samme måte som de handler nytt i dag.
Responsen på åpningen av den nye butikken har så langt vært enorm.
Moe meddeler at de får daglige henvendelser fra folk som ønsker å selge, og bransjefolk som støtter deres initiativ.
– Bærekraft er enda en liten del av bransjen og det er viktig for oss at vi hjelper hverandre fremover. Vi jobber alle mot samme mål!
– Vi har også vært så heldige å få med oss en svært dyktig butikksjef med mange års erfaring fra bransjen og 10 flotte ansatte, sier han.
Åpningen av Det Gule Hus Oslo Flagship er lørdag 3. februar.
Moe kan fortelle at de har invitert flere tusen mennesker til åpningsfesten.
– Vi samler kunder, studenter, bransjefolk, presse, kjendiser og andre bærekrafts-entusiaster. Det vil bli goodie bags og gavekort, premier, kake og champagne, avslutter Moe.
Les også: Åpner sin andre vintagebutikk på kort tid