Få ekspertenes beste tips.
Designervesker er en god investering. Ifølge Statistisk sentralbyrå økte omsetning for netthandel med 4,6 prosent fra 2017 til 2018. Men særlig ved kjøp på nett kan det være vanskelig å være sikker på at det du kjøper er ekte vare.
Piratkopier er nemlig et stadig voksende problem – både her hjemme og internasjonalt. Det har fått både små og store aktører til å ruste seg i kampen mot falske varer. Blant dem er luksusgruppen LVMH som nå lanserer verdens første globale blockchain som skal hjelpe forbrukere å spore opp luksusprodukter.
Men hvordan kjøper egentlig ekspertene selv designervesker trygt på nett? Og hva er konsekvensene av å handle fake?
Må ha tillit til selgeren
– Det første og viktigste steget er å tenke på hvem selgere en. Man må ha tillit til den som selger varen, og særlig ved netthandel er man avhengig av at de er villige til å få varen i retur dersom den ikke møter forventningene, sier Georg Beiske til Melk & Honning.
Sammen med Cecilie Xuan Trang Vo har han startet Volounge, en nyetablert nettbutikk for eksklusive vintage-vesker. De har spesialisert seg på Celine og Chanel, men tar også inn andre tidløse og klassiske merker dersom de kan autentiseres.
– Hver gang vi får inn en vare så gjør vi en inspeksjon og autentisering av varen. For å gjøre dette ser vi på materialene som er brukt og hvordan vesken er bygd opp. Vi finkjemmer detaljer som sømmer, knapper og glidelåser, og sammenligner dette med referanser fra andre vesker. Dette er vanskeligere enn man skulle tro fordi det finnes mange regler på nett som ikke tar høyde for den variasjonen man finner i håndlagde produkter, og som kan være forskjellige fra produksjonssteder og årganger.
Beiske forteller at det også finnes spesialutgaver i sesongbegrensede kolleksjoner. Disse kan være avvikende fra de vanligste modellene, og dermed være særlig utfordrende å finne gode referanser på.
– For noen merker kan man gå innom en butikk for å få den verifisert. Det finnes også tredjepartsselskaper som tilbyr autentisering via bilder på nett, men disse tjenestene er heller ikke uproblematiske. Skal man benytte disse, er det viktig å bruke de som er velrenommerte. For Chanel kan vi for eksempel anbefale Etinceler, tipser han.
To typer fakes
Hva gjør man hvis man har funnet drømmevesken på nett, men er i tvil om den faktisk er ekte eller om det er en kopi?
– Hvis man er i tvil så ville jeg latt være å kjøpe den. Om man er usikker blir man heller ikke fornøyd med vesken senere. Det finnes mange clickbait-saker på nett som lister opp triks, men det er dessverre ikke så enkelt, sier Beiske.
Han forteller at det som gjelder for én Chanel-veske, ikke nødvendigvis stemmer for en annen modell. For å ha sikre tegn må man vite eksakt hvilken veskemodell og i noen tilfeller også årgangen vesken er fra.
– Det eneste generelle rådet er å se om produktet matcher kvaliteten man kan forvente. En Chanel-veske har ikke ujevne sømmer, eller en logo hvor trykket sitter litt skjevt eller er smurt ut i kantene. Det er også flere såkalte superfakes av nyere modeller enn for de eldre. Vi synes det er mest gøy med vintage som er 15 år eller eldre, og blant disse veskene er det også enklere å skille en fake fra en original.
– Det finnes to kategorier av fake; Det er de som koster en 50-lapp og helt opplagt er fake, også er det de som utgir seg for å være ekte vare og er priset deretter. Konsekvensen av det siste er at mange blir lurt og taper mye penger på noe som ikke har den verdien som den ekte varen har, avslutter han.
– Hvis det virker for godt til å være sant, så er det mest sannsynlig det
– Hver designerveske har sine spesielle kriterier som må være på plass for at den skal være ekte. Dette er litt av en vitenskap. Dessverre kan det være vanskelig å få verifisert vesker. De fleste store motehusene tilbyr ikke denne servicen, men Louis Vuitton er blant de som tidligere har vært behjelpelige med dette siden piratkopiering av deres vesker har vært så omfattende, forteller Åsa Formark i Velouria Vintage til Melk & Honning.
Etter å ha drevet vintagebutikken på Grünerløkka i Oslo i ti år, lanserte hun denne våren også nettbutikk. Hos Velouria får man blant annet vintage designervesker signert Chanel.
– Det første man skal se på er bestandig prisen. Det finnes ingen gode dealer på for eksempel Chanel. Dette er vesker som holder seg bra i verdi, og det er derfor ingen grunn til at man skal selge en Chanel-veske under markedsverdi. Så hvis det virker for godt til å være sant, så er det mest sannsynlig det.
Hun forteller at butikken kjøper sine designervesker fra en leverandør som kun driver med luksus vintage, har lang erfaring, egne butikker og som tar seg av all autentisering.
– Vi synes det er en trygghet på samme måte som våre kunder føler at det er trygt å handle hos oss. Vi tar ikke imot vesker på kommisjon, og vi kjøper heller ikke fra privatpersoner. Med alle de forseggjorte kopiene som finnes, synes jeg det er et altfor stort ansvar å alene skulle garantere at en veske er ekte. Da er det greit å ha spesialister til å gjøre den jobben.
– Når det gjelder Chanel er det ganske mange parametere som skal være på plass, både skinnkvalitet, søm, plassering av logo og kvalitet på hardware. Chanel har også et hologram med et nummer inni hver veske med tilhørende plastkort, men dette gjelder ikke for eldre Chanel-vesker.
– Det er mange som er veldig opptatt av dette plastkortet, men det er kanskje det enkleste å kopiere. Mitt råd er å være forsiktig og kun kjøpe vesker der man kan få pengene tilbake hvis den ikke holder det selger har lovet.
– Mye lidelse i kjølvannet av veskene
– De store merkene er blitt stadig mer påpasselige med merkevaren sin. Piratkopiering av vesker bryter både med trademark- og copyright-lover. Straffen varierer i forskjellige land, særlig i Italia skal man passe seg for å både kjøpe kopier og bruke fake vesker som man har kjøpt i andre land, forteller Formark og fortsetter;
– Begge deler er straffbart, og det kan fort bli dyrt hvis man blir tatt av politiet. Du kan faktisk risikere en bot på opptil 10 000 euro. Når det gjelder innførsel til Norge, så er det fremdeles lov til privat bruk. Om Tolletaten er i tvil, vil de ta varene og kontakte det aktuelle varemerkets advokat her i landet.
Hun forteller at piratkopiering er blitt en viktig kamp for de store motehusene.
– Når mange kopier er i omløp blir mange også mer skeptiske til å kjøpe den ekte varen. På den måten forringes verdien av et varemerke. Louis Vuitton er et av de merkene som har slitt mest med denne problematikken, og man har derfor slått hardt ned på kopiering.
– Det kan selvsagt virke fristende å ha en kopi av den nyeste it-vesken om man ikke har råd til den ekte varen. Der og da kan det være enkelt å tenke at det ikke er så farlig å kjøpe en fake veske. Men det er dessverre mye lidelse som kommer i kjølvannet av disse veskene.
– Produksjonen av piratkopier finansieres gjerne av nettverk som driver både med terror, menneskesmugling og barnearbeid. Og sett i det perspektivet så er den fake vesken kanskje ikke så stas allikevel, avslutter hun.
– Piratkopier har store konsekvenser
– Det finnes mange kopier på privatmarkedet. Kjøper man fra en privatperson er det lettere å bli svindlet og man har færre rettigheter. Når man handler fra et firma blir rettighetene dekket av forbrukerkjøpsloven, som er til fordel for forbrukeren, forteller Jenny Breiland, grunnlegger og daglig leder i Emacity til Melk & Honning.
De ønsker å være en plattform som gjør det trygt å handle designervesker på nett, samt bidra til økt gjenbruk. Nettbutikken spesialiserer seg på designervesker og tilbehør.
– Har du tidligere handlet varer direkte fra butikk, kan du prøve å sammenligne vesken med disse. Dersom det er en dårlig kopi vil det være enkelt å avdekke.
Hvordan gjør dere innkjøpene deres?
– Etter at varene ankommer inspiserer vi dem nøye. Vanligvis sammenligner vi også varene med modeller kjøpt direkte fra butikk. Dersom vi er i tvil, bestiller vi autentisering fra et uavhengig autentiseringsfirma for å få en second opinion. Ingen av våre designervesker legges ut for salg før de er godkjent.
– Vi er tydelige og åpne om prosessen varene må gjennom før salg ovenfor våre kunder. I tillegg tilbyr vi autentiseringsgaranti på alle kjøp. Det vil si at kunden får pengen tilbake dersom det kan påvises at varen er falsk. På denne måten fjerner vi all risiko og kunden kan føle seg trygg.
Breiland forteller at å kjøpe piratkopier har store konsekvenser for både enkeltpersoner og samfunnet.
– Ifølge UNODC, FNs kontor for narkotika og kriminalitet, er piratkopier med på å finansiere flere illegale virksomheter. Man blir derfor indirekte med på å støtte organisert kriminalitet. Varemerkeforfalskning går også utover næringslivets inntekter og staten vil miste viktig inntjening i form av skatter og avgifter. Dette vil totalt sett ha en negativ samfunnsøkonomisk effekt.
Et økende samfunnsproblem
– Tolletaten har ikke oversikt over hvor mange falske varer som kommer til Norge, men netthandelen til Norge er økende og vi nordmenn kjøper stadig flere produkter på nett, sier Elisabeth Nettum, seniorrådgiver i Tolldirektoratet til Melk & Honning.
– Mange av disse varesendingene kommer til Norge som kurersendinger eller via post, og kontrolleres av Tolletaten ved grensepassering. En trend som bare forsterker seg er importen til privatpersoner via Internett. Det importeres varer som kan virke tilforlatelige, men som viser seg å ikke være ekte.
Nettum forteller at Tolletaten i 2018 destruerte 60 643 varer. Falske varer som påtreffes under kontroll blir tilbakeholdt, og at rettighetshaver til omsetningen av produktet blir kontaktet. I mange tilfeller blir varen destruert, og den som importerer varen får en bot.
– Varer som er ment til privat bruk blir stoppet og tilbakeholdt av Tolletaten når varen ikke tilfredsstiller sikkerhetskravene norske myndigheter har satt. Tolletaten beslaglegger produkter som er farlige og skadelige, og som ikke er godkjente for bruk i Norge.
– Det finnes eksempler på piratkopierte klær og håndvesker hvor fargene som er benyttet i produksjon er gifte og skadelige, og ikke bør komme i kontakt med kroppen.
– Vi ser ellers at beslagstallene er jevnt over høye, og vi er urolige for trenden med at folk importerer varer til eget bruk, uten å ta en kritisk vurdering av hva man kjøper. Vi må jobbe med holdningene våre for å få bukt med dette problemet, avslutter Nettum.