Silfen gjør millionbedrift på danske it-vesker
Foto: Instagram / @silfenstudio

Denne danske veskefamilien omsetter for millioner

– Det er ikke alltid like lett å være både søsken og konkurrenter.

I fjor skrev Melk & Honning om søstrene bak veskemerket Nunoo. De er barn av ekteparet bak det danske veskemerket Adax. I 2015 overtok de, sammen med sine tre andre søsken, over en del av familiebedriften gjennom to nyopprettede selskaper. Pia Silfen-Jensen og Naja Silfen eier i dag hver sin del av deres eget merke, Nunoo, mens Celine og Daniel Silfen sammen eier veskemerket Silfen.

– Det ville vært løgn å si at vesker ikke betyr noe i familien vår. Vi har temaer vi snakker om og temaer vi ikke snakker om på familiemiddager – slik som i alle andre familier. Men det er faktisk ikke vesker vi snakker mest om, sier Celine Silfen til Melk & Honning.

Lei veskesnakk

– Det å være konkurrenter og søsken er ikke alltid like lett. Vi ønsker hverandre det beste, men vil jo gjerne være best, sier hun.

– Det var nok aller vanskeligst i starten da jeg og Daniel var i ferd med å bli en konkurrent til Nunoo. Selv om vi hadde to ulike uttrykk var målgruppen den samme. Det var nytt for oss å skulle konkurrere med våe søsken, men med tiden er vi blitt enige om noen retningslinjer. Vi respekterer hverandre, men løfter hverandre også frem.

Silfen omsetter for millioner på danske it-vesker. Bak står søskenene Daniel og Celine Silfen
Daniel og Celine Silfen. Foto: Privat

Som barn var de alle lei av foreldrenes prat om vesker, men med årene vokste interessen for bransjen og søsknene ble grepet av både gründerdrømmen og muligheter for å sette deres preg på moteverden.

– Vi reiser sammen på sommerferie hvert år, og nå er det sikkert barnebarna som er lei av å høre om vesker.

Les også
Et uventet samarbeid setter sommerens moteagenda

Hvordan er det å jobbe så tett på hverandre som søsken?

– Det er veldig gøy, og vi har mange morsomme opplevelser sammen. Det er både en fordel og en ulempe at vi alltid må være hundre prosent ærlige med hverandre. Vi vil jo det beste både for hverandre og firmaet. Til syvende og sist er det en vill reise med mange spesielle øyeblikk som vi kan dele når vi en gang ser tilbake på dette.

Millionbedrift

Mens Nunoo hvert år siden oppstarten har mangedoblet overskuddet etter skatt, har Daniel Silfen foreløpig ikke noe eget regnskap ettersom de ligger under Adax. Men omsetningen i 2018 nærmet seg 10 millioner danske kroner.

– Etter at vi la alt fokus på kvinnesiden gikk det fort. Vi kom inn i veskebransjen med konseptet vårt på rett tidspunkt. Folk var gira på å prøve noe nytt og fargerikt, og veskene skulle ikke lenger uttrykke økonomisk status, men en måte å uttrykke seg på.

– Veksten tok til for alvor da vi slapp vår plastkolleksjon i fjor sommer. Vi var ikke forberedt på etterspørselen. Da vi la veskene ut på webshoppen var jeg ute for å kjøpe lunsj og Daniel ringte meg i panikk. Nettsiden hadde kræsjet fordi det hadde vært så mange innom samtidig. Vi satt nesten hele natten for å få det til å fungere igjen, og var utsolgt etter kort tid. Plutselig var veskene våre overalt i Danmark. Det var helt vilt, og helt klart en del av vårt store gjennombrudd.

Nå teller bedriften totalt seks ansatte, inkludert Celine og Daniel selv.

Les også
På tide å bytte ut One Million: Her er sesongens parfymer til ham

– Vi vokser stadig, og har nettopp underskrevet kontrakt med Urban Outfitters og er i gang hos Selfridges i London. 

Foto: Silfen

– Konkurransen er blitt større

Mye har endret seg siden søsknene først startet opp i 2013, og retail-markedet ser ganske annerledes ut i dag enn den gang.

– Det er ingen tvil om at konkurransen er blitt større innenfor vår nisje med vesker til en overkommelig pris. Mange merker er begynt å tilføre en veskelinje til sine kolleksjoner. Det positive er dog at flere og flere får øynene opp for konseptet med at man kan ha flere vesker i garderoben og gjør vesken til en del av antrekket, mener Silfen.

Som søskenmerket Nunoo jobber også Daniel Silfen først og fremst med influencere, og i mindre grad med tradisjonell markedsføring.

– Vi bruker mye influencere, men ettersom vi er et ungt merke, har vi ikke de helt store budsjettene til samarbeid. Men vi gifter kule personer med en interesse for merket, og mange har vi samarbeidet med siden starten. Det å ha over 40 000 følgere på Instagram er vilt. Det er folk som frivillig følger med på alt vi gjør. Derfor er det viktig for oss at profilen vår er en inspirasjonskilde og ikke bare en salgskanal.

– På hvilken måte tar dere med dere erfaringen fra Adax inn i merket?

– Det har gitt oss kjempeerfaring på ulike områder, for eksempel når det kommer til kundebehandling. Vi er også inspirert av Adax’ kvalitet og respekt for eget produkt.

– Hvordan har familiebusinessen formet dere?

– Det morsomme er at vi nok alle som barn var litt mettet av mor og far og deres «veskesnakk». Men med årene kan man ikke annet enn å bli interessert i bransjen og grepet av både gründer-drømmen og muligheten til å sette sitt preg på motebransjen.

Les også
Sesongens fineste kjoler til bryllup

Les også: Nå skal influencerne leie ut klesskapene sine

Siste saker

Mest lest nå
Les mer