Borrow & Style legger ned

Kristina Aarvold og Natalie Henriksen. Foto: Borrow & Style

Den norske klesutleietjenesten Borrow & Style koronastenger

Mistet 90 prosent av bookingene sine.

I februar skrev Melk & Honning om norske Borrow & Style som satset på utleie av klær fra influenceres klesskap til hvermannsen.

– Vi tror at flere forbrukere ønsker å leie klær som kjoler til fest, bryllup og eventer. Dette er jo både bærekraftig og bra for økonomien, siden mange kun bruker kjoler én gang. Med de nye utleiekonseptene som kommer, er nok dette en tjeneste som forbrukerne kommer til å forvente i fremtiden, sa Kristina Aarvold i Borrow & Style til Melk da.

Nå, bare ni måneder senere er det slutt for det norske utleiekonseptet. Borrow & Style stenger dørene for godt, og koronapandemien får skylden.

– Vi bestemte oss for å avslutte prosjektet når det ble full lockdown første gangen i april. Vi forsto at dette ikke var noe som kom til å gå over med det første, sier Aarvold til Melk & Honning nå.

– Borrow & Style var et utleiekonsept som fokuserte på fest og bryllup, og vi tror det blir en stund til vi er tilbake til normalen, legger hun til.

Allerede i vår uttrykte den ferske bedriften bekymring for hvordan koronakrisen påvirker utleiemarkedet. Allerede i april avviklet de driften.

– Sesongen for oss hadde ikke startet for fullt. Vi var i gang med å forberede oss på at festsesongen skulle komme med bryllup, sommerfester og eventer, og ventet egentlig på at ting skulle ta av på samme måte som det gjorde rundt jul og nyttår, sa Aarvold den gang.

Nå forteller hun at rundt 90 prosent av alle sommerens bookinger på festplagg endte opp med å bli avbestilt, ettersom bryllups- og festsesongen mer eller mindre ble avlyst eller utsatt i år.

Borrow & Style legger ned
Kristina Aarvold i showrommet i Oslo sentrum. Foto: Borrow & Style

– Så flere utfordringer med Borrow & Style

– Var etterspørselen etter utleie i det store og hele feilslått? Eller har konkurransen fra andre aktører vært for stor?

– Vi tror fortsatt det er etterspørsel etter utleie til fest og bryllup. Vi har fått mye henvendelser fra folk som synes det er trist at vi la ned, og som har mindre typer event de trenger kjole til. Vi fikk mye utleie sist julebordsesong, men det blir vanskelig å drive når det er lockdown.

Merket som ble lansert i november i fjor, fikk en sterk start med både julebordsesongen og prisutdelingen Vixen Influencer Awards.

– Samtidig så vi flere utfordringer med Borrow & Style. Det er mye logistikk som må på plass. Alt fra tech, rens og reparering av kjoler, forsikring av dyre plagg og koordinering med butikkene som leier ut.

Aarvold mener det tar tid og mye jobb å få et slikt prosjekt opp å gå.

– Nå heier vi på Fjong og håper de lykkes med utleie. Vi er sikre på at etterspørselen etter utleie kommer til å øke, og vi tror Sigrun Syverud i Fjong er rette personen til å få det til.

Nå skal influencere drive utleie av klærne sine
De leide ut influencernes klesskap samt plagg fra etablerte aktører. Nå er det kroken på døra for prosjektet. Foto: Borrow & Style

Ikke gitt opp gründerdrømmen

På grunn av lockdownen i vår valgte Borrow & Style å satse på den felles plattformen Ri’find, siden de på ubestemt tid ikke lenger kunne leie ut kjoler og vesker. Det har gått riktig så bra, ifølge Aarvold.

Hun forteller at Similla Marie Storm Aslaksen som driver Ri’find har solgt flere plagg fra Borrow & Style, og det er fremdeles flere tilgjengelig.

– Det ser ut som at nordmenn fortsatt er interesserte i vintagekupp.

Selv om Borrow & Style nå er lagt ned, har de ikke gitt opp gründerdrømmen.

Kristina Aarvold har valgt å satse på sitt eget markedsføringsfirma og startet i sommer merket SweetFly for fallskjermbekledning.

Medgründerne Natalie Henriksen og Sonena har valgt å satse videre på Oslo-butikken Kouture, i tillegg til motemerket Kayani som var inne hos Borrow & Style, mens Rune og Patrick Skou satser på Waior og Saleabl, en secondhand kjøp- og salg-plattform for barn.

– Det er viktig å omstille seg i harde tider, og satse der man ser etterspørsel fra kundene. Harde tider kan gi nye muligheter.

Les også: Slutt for Oslos eldste skobutikk etter nesten 100 år