Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Topshop-kampanje ss19. Foto: Topshop

Den britiske kleskjeden Topshop er tilbake

Men bare på nett.

Går du et tiår tilbake i tid var Topshop et absolutt must for alle unge nordmenn på helgetur til London. I likhet med de fleste andre retailkjemper fikk de likevel etter hvert kjenne hvordan netthandelen pustet dem i nakken. I 2019 stengte kjeden alle sine amerikanske butikker.

At eieren Philip Green ble anklaget for seksuell trakassering hjalp heller ikke på Topshops rykte.

Selv før pandemien ble et faktum var det over og ut for alle de skandinaviske butikkene. I november 2020 ble det meldt om at Topshop stod på randen av konkurs. Den heftige lockdownen i Storbritannia gikk ikke overraskende utover businessen. Sunday Times skrev at ledelsen i Arcadia Group hadde planer om å sette selskapet under administrasjon, som det heter. Kort tid etter kom gruppen med en uttalelse der de tilbakeviste det hele.

Men helt strålende gikk det visst ikke. I januar 2021 ble Topshop sitt flaggskip med kremplassering over flere etasjer på Oxford Street lagt ned. Så kjøpte nettkjempen ASOS kjeden. Nå skulle de leve videre online.

Men siden har det vært stille.

Les også: Daniel Lee blir ny sjefdesigner for Burberry

Topshop er tilbake
Foto: Andreas Rentz/Getty Images

Denne høsten er Topshop likevel tilbake.

Britiske Vogue kan nemlig melde at ASOS nå skal gi en skikkelig vitamininnsprøytning til den britiske kleskjeden. Med nytt DNA mer rettet mot generasjon Z, ny logo, nytt designteam og en helt egen seksjon på forsida er håpet å gjøre Topshop relevant igjen.

Tiden med fysiske butikker, runway shows og kjendissamarbeid ser likevel ut til å være over for godt. Foreløpig skal Topshop kun eksistere på nett.

Og i stedet satses det i 2022 på inkludering og mangfold.

Les også
5 apper som kommer godt med i hverdagen

Nå vil de tilby større størrelser i en helt egen curve-linje. I tillegg har de satt seg høye bærekrafts-mål.

– Dette er et helt nytt kapittel. Vi ønsker å bringe kjærlighet og passion tilbake til Topshop og Topman, forklarer ASOS leder for kommersielt design, Vanessa Spence ifølge Britiske Vogue.

Motejournalist Alice Newbold hos Vogue er likevel ikke helt overbevist.

– Kids oppvokst rundt millenniumskiftet heier jo på denne litt bortglemte motekjempen. Men det er et fullpakket market nå og vi har tross alt sett Topshop kræsjlande en gang før.

Les også: To norske influencere deler sine høydepunkter fra moteuka i Milano

Siste saker

Mest lest nå
Les mer