Gucci har valgt Demna som sin nye kreative leder, og har dermed hentet en av moteverdenens mest innflytelsesrike og provoserende figurer til å lede merkevaren inn i sitt neste kapittel.
Overraskende
Den Georgia-fødte designeren har vært kreativ leder for Kering-eide Balenciaga siden 2015, hvor hans forkjærlighet for oversized, gotisk inspirert sportswear har kollidert med husets haute couture-koder og skapt en renessanse for det parisisk-baserte merket.
Som kreativ leder for Gucci får Demna ansvaret for å gjenopprette merkevarens motemakt og autoritet. Han skal både skape ny spenning rundt Gucci og styrke merkets posisjon på markedet. I de siste årene har salget til Gucci stagnert, og deretter falt.

Definerer luksus for fremtiden
Francesca Bellettini, viseadministrerende direktør i Kering, uttalte at Demnas utnevnelse som kreativ leder er den perfekte katalysatoren for å gjenopplive Guccis kreative energi.
– Hans dype forståelse for samtidskulturen, kombinert med hans omfattende erfaring med å skape visjonære prosjekter, har etablert ham som en av de mest innflytelsesrike og vellykkede kreative innen sin generasjon.
Stefano Cantino, administrerende direktør i Gucci, mener Demna er et friskt pust for luksusmerket.
– Demna er i stand til å tolke samtidskulturen og definere hva som er luksus i dag for en ung generasjon og for fremtiden. Hans visjon for Gucci vil ikke være noe som har blitt gjort for Balenciaga. Hans intensjon er å gjøre noe som er riktig for Gucci.
Demna selv uttrykte sin entusiasme over den nye rollen.
– Det er en ære å bidra til et hus jeg har dyp respekt for og har beundret lenge. Jeg ser frem til å skrive et nytt kapittel i Guccis fantastiske historie sammen med Stefano og hele teamet.
Med Demna ved roret, ser fremtiden for Gucci ut til å være både spennende og nyskapende, med et fokus på å redefinere luksus for en ny generasjon.