Vi har snakket med de norske modellbyråene om hvilke nordmenn som er mest ettertraktet internasjonalt.
De internasjonale moteukene, som nå er over for denne gang, er ikke bare en mulighet for designerne til å skape hype rundt fremtidige «must haves», men også for modeller til å vise hva de er gode for.
Antall visninger man blir castet til, status på merket og om man åpner eller avslutter showet har mye å si for oppmerksomheten man får videre. Er man heldig blir man booket av et merke som såkalt city exclusive, noe som betyr at merket har enerett på modellen i den aktuelle byen den gjeldende sesongen eller enda bedre world exclusive, der modellen får én stor sum for å utelukkende gå én visning. Alt sammen har noe å si for deres videre karriere som modell og har betydning for hvilke kampanjer og editorials som følger på.
I årenes løp har vi hatt en håndfull virkelig suksessrike norske modeller internasjonalt, blant andre Anette Stai, Iselin Steiro og Siri Tollerød. Alle tre hadde en karriere som skjøt i været på kort tid. De to sistnevnte var ekstremt ettertraktede catwalk-modeller under moteukene gjennom mange sesonger, for verdens største motehus.
Men hvem er de aller mest suksessrike norske modellene i dag?
– Når det kommer til den aller mest imponerende nykommeren fra oss var dét Andrea Wime, som ble flydd til Paris for å møte Balenciaga én uke etter hun ble stoppet på gaten. Hun hadde tidligere gitt opp modelldrømmen fordi et annet byrå her hadde sagt at hun ikke hadde helt det som skal til. Hun gikk visningen for dem i Paris, søndag 4. mars, og de ville jobbe videre med henne, så hun var tilbake der torsdag den påfølgende uken, sier Jonas Mangerud fra Heartbreak til Melk & Honning.
Han forteller at de hos seg har hatt minst én modell som har slått gjennom i løpet av moteukene, alle de siste sesongene.
– Samtidig er vår vurdering at det er mindre store og bra shows enn før, så vi fokuserer mest på de viktigste merkene.
– For med mindre man går titalls visninger eller gjør viktige exclusive-visninger er det kampanjearbeid og editorials som virkelig definerer hvor stor en modell er, presiserer han.
Han trekker frem Sunniva Våtevik som har gjort hele åtte editorials for Vogue i løpet av de siste par månedene, hvorav tre for italienske Vogue, og Kaya Wilkins sine kampanjer for Calvin Klein, Topshop, Tommy Hilfiger og Hugo Boss som spesielt stort.
Førstnevnte gikk også visninger for blant andre Balenciaga og Sportmax under moteukene, mens Wilkins var for opptatt med sin karriere som skuespiller og musiker til å delta.
Mangerud gir også et stort nikk til en av modellene hos konkurrentene i Team Models.
– Selv om det var ventet, var det imponerende med Signe Veiteberg fra Team som gikk for Louis Vuitton og Prada. Fra første gang jeg så henne visste jeg at hun ville bli stor.
Han trekker også fram det at veteranen Sunniva Stordahl nok en gang ble booket, 20 år etter hun var på topp som et virkelig høydepunkt fra sesongen.
– Denne gangen ble hun fløyet ned til Paris for å gå for Acne Studios. Det var kjempestas.
– «Hats off to you», for det er ingen lett jobb!
Alexander Norheim hos Team Models mener det var færre norske veteraner å se på moteukene denne sesongen enn tidligere.
– Man er jo nærmest vant til at Iselin Steiro dukker opp her og der, men jeg vet at hun er en dyktig student og har fokus på studiene for tiden. Men, det var en stor fryd å se Sunniva Stordahl hos Acne. Hun så helt fantastisk ut!
Han trekker, i likhet med Mangerud, også frem Andrea Wime sin brådebut hos Balenciaga, som noe av det mest spennende som skjedde for norske modeller denne sesongen.
– Når det kommer til mannlige modeller så må det være Mahad Musse [Idol Looks] som kom gjennom nåløyet til Kim Jones og fikk gå i et fantastisk antrekk for Louis Vuitton. Ellers kan man også nevne Chioko-tvillingene som jeg egentlig ikke hadde tenkt til å lansere før neste sesong, men som fikk gå eksklusivt for Rejina Pyo i London, på grunn av bookingen til en flink casting director der borte, forteller han til Melk & Honning.
Han forteller at en rekke norske modeller har fått internasjonal oppmerksomhet den siste tiden.
– Både Musse og Jeenu Mahadevan ble inkludert på amerikanske Vogues liste over hvilke modeller man skal se opp for denne sesongen. Det i seg selv er en ganske stor stjerne i boka. Det samme gjaldt for Chioko-tvillingene, etter at Vogue skrev om dem i en sak.
– Generelt sett vil jeg si at de fleste casting directors er veldig nysgjerrige på norske modeller, siden det finnes så mye færre av dem i en internasjonal sammenheng i forhold til svenske eller danske, poengterer Norheim.
Modell-eksperten og fotografen ønsker å utpeke Mahadevan og Signe Veiteberg som to av sesongens største stjerneskudd.
– Begge er veldig dyktige, morsomme og har et godt hjerte. Å se Signe lukke Louis Vuitton-showet igjen var veldig rørende. Det står respekt av å se en såpass ny modell klare seg så bra når ekstremt velkjente modeller går samme show, og ikke minst se henne lukke hele visningen. Ellers er det vel Jeenu som virkelig har tatt moteverdenen med storm, og gått totalt 16 show – i tillegg til å booke en stor Adidas-kampanje.
I forbindelse med moteuka i Milano jobbet Norheim under en casting director i den italienske motebyen.
– Der får man virkelig se hvor omfattende fashion weeks og livet til modellene under disse ukene egentlig er. Jeg er fantastisk imponert over pågangsmotet til alle de norske modellene, og at de setter lille Norge på kartet. «Hats off to you», for det er ingen lett jobb, avslutter han.
Les også: Norsk toppmodell i Vogue: Ble oppdaget på buss i Oslo