Tre 20-åringer bak Norges første pop-up nettbutikk

– Vi har tatt selve konseptet og digitalisert det for å nå ut til flere, sier de tre 20-åringene som står bak.

– Vi har alltid hatt en interesse for klær og vintage og er også opptatt av bærekraftig mote. Så vi hadde selv et ønske om at et slikt konsept skulle eksistere, forteller Kasper Formoe til Melk & Honning.

– Mye av grunnen til at vi starter dette nå er at vi mener det er et hull i markedet, som vi ønsker å fylle.

20. mars lanserer Formoe Norges aller første pop-up nettbutikk, Oslo Archives, sammen med studievennene Daniel Fjeldheim og Tommy Brakstad. Utvalget vil bestå av secondhand luksusklær, i tillegg til vintageklær. 

Inspirert av drop-kulturen

De tre 20-åringene er 2. års studenter i Markedsføring og salgsledelse på Høyskolen Kristiania i Oslo, og spesialiserer seg for tiden innen digital markedsføring.

– Vi har valgt å kalle det en pop-up ettersom klærne vil bli lansert i bulker og kun vil være tilgjengelig i en viss tidsperiode, sier Formoe.

Les også: Røde Kors stenger sin vintage-butikk i Oslo

Skjermbilde av den nye nettbutikken Oslo Archives
Per i dag ser siden slik ut – Med en timer øverst som teller ned til første dropp.

Dette kan minne om drop-modellen kjent fra streetwear og sneakers som også høymotehusene har implementert.

Blant samarbeidspartnerne er The Fashion Archives, som er Norges største aktør hva gjelder second hand-arrangementer, med populære pop-ups rundt om i Oslo.

– Vi har tatt selve konseptet pop-up-butikk og digitalisert det for å nå ut til flere, forklarer Formoe.

Frykter ikke Tise og Finn

Stadig flere benytter seg av apper og nettsider som Tise og Finn for å selge unna ting de ikke lenger trenger i garderoben – eller tjene noen slanter på vintage-tøy. På spørsmål om de frykter disse konkurrentene, mener gutta bak Oslo Archives at de er trygge på at de kan tilby noe annet.

– Vi satser på å differensiere oss fra de største aktørene ved å samle noen av de mest eksklusive plaggene på ett sted.

De siste årene har aktører som TheRealReal – som har lovet å kun videreselge autentiske designvarer – fått en kraftig smekk over fingrene av ingen ringere enn Chanel for sin manglende autentisitet.

Formoe lover at de skal være nøye på nettopp dette.

–Vi har stor tillit til vårt eget nettverk og samarbeidspartnere, og vil kun tilby ekte varer, forsikrer han.

Prisene på hvert produkt vil bli satt i samarbeid med selger, men Oslo Archives ønsker å være en rimeligere kilde til brukte luksusplagg og vintage-varer enn andre steder.

Hva er det langsiktige målet for Oslo Archives?

– Vel, målet er jo å kunne drive med dette på sikt. Men vi tar én pop-up av gangen. Første drop vil være en erfaring vi da kan bygge videre på.

Hovedbilde via journalisten

Les også: Nå lanserer det svenske motebrandet norsk netthandel