Året er snart omme, og det er på tide å se tilbake på hva som har preget 2017.
Man skal ikke bare hylle det som har skjedd i løpet av året. Det er like viktig å se på det som ikke var like vellykket, så kanskje man kan lære en ting eller to.
Vi har derfor samlet et knippe flaue øyeblikk i håp om at det ikke vil gjenta seg i 2018:
Knall og fall på Victoria´s Secret Fashion Show
Mens norske Frida Aasen gikk feilfri nedover catwalken i Shanghai, var det ikke alle modellene som kom like bra fra det. Victoria’s Secret-veteranen Ming Xi falt på rumpa midt under showet. Heldigvis var Gizele Oliveira rett rundt hjørnet og hjalp stakkaren opp. Selv om sendingen spilles inn og ikke vises på TV før en uke etter, var det ikke mulig å klippe bort alle modellers mareritt.
– Dette var uten tvil et av de vanskeligste øyeblikkene jeg noensinne har vært gjennom i min karriere, særlig siden showet fant sted i min hjemby, foran moren min og folkets øyne, skrev hun på sin Instagram kort tid etter hendelsen.
Kendall Jenner i Pepsi-reklame
I april kom Pepsi med årets desidert største reklamefiasko. Med supermodell Kendall Jenner med på laget ville brusgiganten trå til med litt samfunnsengasjement. Det hele slo veldig feil, da internett mente at de prøvde å løse et vanskelig problem med ei litta brusboks. Kort tid etter ble reklamen trekt fra både tradisjonelle og sosiale medier, og Pepsi unnskyldte seg og synes synd på Kendall som ble «offer» for latterliggjøring.
– Vi har helt tydelig «missed the mark», og vi beklager. Det var ikke meningen å ta lett på en seriøs sak. Vi trekker innholdet og stopper all videre utrulling. Vi beklager også at vi lot Kendall Jenner havne midt i alt dette, skrev Pepsi i en uttalelse.
Jenner tok det hele nokså hardt, og tårene sprutet i en Keeping Up With the Kardashian-episode da hun forteller om hvor vanskelig livet kan være for en supermodell.
Bella Hadid på sneakersshopping
Streetwear-magasinet Complex tar fra en tid til annen med seg kjente fjes på sneakersshopping. I høst var det ingen ringere enn Bella Hadid som skulle fortelle om sitt forhold til skotøyet og «kjøpe» sneakers for noen tusen dollar. Videosnutten er laget med beste hensikter om å gi fansen et lite innblikk i hva den yngste Hadid-søsteren liker å sko seg med, men tilbakemeldingene viste dog at det var en liten flopp, og supermodellen blir gjort narr av på grunn av overdrevent «attitude».
De fleste vitsene som surret rundt på nettet peker på at hun bruker uttrykk som «dope», «homeboy» og «fresh» litt for ofte. Hun blir også sammenlignet med karakteren Sara Johnson fra filmen «Save the Last Dance» som prøver å tilpasse seg en kultur hun ikke helt er en del av.
Kardashian/Jenner-klanen sine utallige kopieringer
Kardashian/Jenner-gjengen har satt nye standarder når det kommer til reality TV, med Kim og momager Kris i spissen. Men når det kommer til andre områder kan man muligens ikke kalle de like innovative. I løpet av året har nemlig familien stått ovenfor en rekke anklager om kopiering.
For å nevne noen: Kim og Kanye sin kleslinje for barn Kids Supply ligner urovekkende mye på plagg fra blant annet Vetements og Comme Des Garcons. Kim Kardashian sitt sminkemerke KKW Beaty har blitt saksøkt for å ligne på et merke signert en skandinavisk sminkegrunder. Kylie Jenner har blitt anklaget for å kopiere kamuflasje-bukser som opprinnelig var designet av et «up and coming»-merke. Kendall og Kylie har vært i hardt vær for å fremme seg selv foran hip hop-ikoner. Khloe Kardashian sitt merke Good American har blitt beskyldt for å etterligne body´er signer et indie-merke.
Nordmenn kjøper brukte poser
På Finn.no får man mange treff hvis man søker etter handleposer fra luksusmerker. De brukte posene kan bli kjøpt for mellom 150-500 kroner. Rektor og sosiolog Trond Blindheim ved Høgskolen i Kristiania forklarer trenden med å kjøpe brukte merkevareposer med et behov for å kompensere for sosial usikkerhet, skriver NRK som først omtalte trenden. Folk bruker det vel til å pynte opp i heimen, eller legge genseren fra H&M i Gucci-posen på vei hjem.
– Dette viser hvor sterke noen merkevarer er for ungdommer som er i en alder hvor de er usikre. De kan gjemme seg bak en merkevare som kompenserer for sosial usikkerhet, sier Blindheim.