Munthe lanserer samarbeid med Net-a-porter

Dansker teamer opp med verdens største luksusnettbutikk

– Finnes ikke det motemerke som ikke gjerne vil ha et samarbeid med dem.

Det danske motemerket Munthe med designer og grunnlegger Naja Munthe i spissen har all grunn til å juble.

Denne uka lanserer de nemlig et samarbeid med luksusnettbutikk Net-a-porter.

– Net-a-porter har gjennom flere sesonger holdt øye med oss og fulgt utviklingen vår tett. Da de i fjor høst fikk se vår Pre-Fall 2019-kolleksjon var de ikke i tvil – den passet perfekt inn, sier Naja Munthe til Melk & Honning.

Mini-kolleksjonen utviklet i samarbeid med Net-a-porter består av tre styles i et unikt silkeprint spesielt utviklet for luksusnettbutikken: et a-formet skjørt, en kortermet kjole med rysjer og en langermet maxi-kjole.

– Net-a-porter ville ha noe som signaliserte femininitet og det blomstrende, men på en vintage og deconstructed måte, så vi utviklet vårt patchwork-inspirerte print sammensatt av store blomster og vårens farger.

– Hva betyr det å få samarbeide med en aktør som Net-a-porter?

– Å inngå en langtidsrelasjon med et firma som Net-a-porter er en av de største cadeauer man kan få som et selvstendig motemerke. De er utrolig profesjonelle og ekstremt ettertraktede, og jeg tror ikke det finnes det motemerke som ikke gjerne vil ha et samarbeid med dem. De skal sies at vi har jobbet målrettet for det gjennom flere sesonger og tilpasset våre kolleksjoner til deres kunder.

I godt selskap

Det er ikke første gang Net-a-porter omfavner skandinavisk design. Fra før av er merker som norske Holzweiler og danske Stine Goya inne på luksusnettbutikken. Det samme er snart motepersonlighet Celine Aagaards Envelope1976.

– Jeg tror det som er helt unik med dansk og skandinavisk mote, er at man klarer å forene et vakkert, selvstendig design med anvendelige silhuetter. Vi tenker vakkert men også praktisk, og det tror jeg generelt skinner igjennom i skandinavisk design. Behovet for det vakre, men brukbare er noe som skinner igjennom når internasjonale innkjøpere faller for skandinavisk design. Vi har også en sterk tradisjon i Danmark der vi ikke lener oss på andre internasjonale merker, men holder fokus på og fast i vår egen DNA. Jeg tror det er det som gjør at de fleste skandinaviske designere har et så unikt uttrykk.

Kolleksjonen er tilgjengelig fra 3. juni.

Alle bilder via Munthe.

Les også: Slutt for norsk butikk og motemerke