Group 88 åpner Collage The Shop

Collage The Shop. Foto: Group 88

Åpner luksusmotebutikk for menn i Oslo

– Interessant vekst.

Til tross for at retail-markedet er hardt presset og nettshopping øker, har den danske luksusgruppen Group 88 de siste årene åpnet en rekke fysiske butikker i Oslo sentrum.

Nå åpner de multibrandbutikken Collage The Shop på Steen & Strøm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luksusgruppen står bak flere av luksusåpningene i hovedstaden, deriblant Mulberry, Gucci, Valentino og Balenciaga.

Den nye butikken tilbyr et stort utvalg av high-end luksusmerker som Burberry, Celine, Elhanati, Givenchy, Gucci, Loewe, Saint Laurent og Valentino – kun for menn.

Marius Møller i Group88
Marius Møller.

Marius Møller, COO i Group 88, forteller til Melk & Honning at Collage lenge har vært med i deres strategiske ekspansjonsplan for Oslo, og at de har intensivert investeringene og driften i Norge siden 2013.

– Vi opplever en interessant vekst for luksusmote for menn på globalt nivå. Den samme etterspørselen som vi opplever fra menn i både København, Århus og Stockholm opplever vi også i Oslo, hvor vi gjennom våre andre butikker i Nedre Slottsgate kan følge utviklingen, sier han.

– Siden vi generelt opplever den norske mannen som en mote- og kvalitetsbevisst forbruker, så passer timingen med Collage The Shop Men helt perfekt.

Uformelt miljø

 – Det er ganske gutsy å åpne fysisk butikk i disse dager. Hva er grunnen til at dere fortsatt har troen på fysiske butikker?

– Fremtiden for fysiske butikker er stor, og vil kun bli ytterligere utfordret i fremtiden. Det er også derfor Collage The Shop har et online-ben å stå på. Men vi er også overbeviste om at luksus er mer enn bare hverdagsshopping.

– Det er en helhetsopplevelse hvor kunden, gjennom de fysiske rammene og de oppmerksomme og serviceminded salgsassistentene, skal føle at de er på en reise fra velkomst og produksjonspresentasjon til betaling og sist, men absolutt ikke minst – opplevelsen etter salget. Hvor den ekte gleden ved kjøpet skal rettferdiggjøre den dyre prisen for luksus.

Marius Møller forteller at kundene alltid kan komme tilbake til deres fysiske butikker for å få vesken sin pusset opp, eller få et godt råd til hvordan den kan behandles mange år etter den er kjøpt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man lurer kanskje på hvorfor vi velger å åpne en butikk som har mange av de merkene som allerede finnes i våre mono-brand-forretninger i Nedre Slottsgate.

– Det er på grunn av at det er en stor del av vår potensielle kundegrupper som av ulike årsaker ikke ønsker å gå inn i en luksusbutikk. Derfor har vi nå laget en mer uformell avdeling i Steen & Strøm hvor menn kan kjøpe motemerker i et shoppingmiljø som støtter muligheten for å komme forbi, slå av en prat med våre salgsassistenter eller bare ta en kaffe.

Videre er planen å utvikle Collage i Norge, ettersom konseptet består av både fysiske og online butikker til menn, men også kvinner.

– Nordmenn ønsker å kjøpe luksusprodukter hjemme i Oslo

Group 88 står bak en lang rekke åpninger av motebutikker i Oslo. Hvor viktig er egentlig det norske markedet for luksusgruppen?

Butikken på Steen & Strøm.

– Vi ser på oss selv som en skandinavisk virksomhet med et stort ønske om å representere luksus i Danmark, Norge og Sverige, sier Marius Møller og forteller at selv om både han og broren Thomas som er administrerende direktør i selskapet er danske, har de et familiemessig tett bånd til Norge.

– Derfor har det alltid vært naturlig at vi har hatt et stort ønske og fokus på å åpne butikker her. Vår prioritering har alltid vært København og Oslo først, og deretter Stockholm og andre skandinaviske byer.

– Vi opplever at flere nordmenn er meget lojale mot det lokale markedet, og ønsker å kjøpe luksusprodukter hjemme i Oslo.

Når det gjelder hvilken posisjon luksusmarkedet har på det norske markedet, tror ikke Marius Møller personlig at det har noen bestemt posisjon.

– I Oslo er det mye som i resten av Skandinavia. Forbrukerne har et internasjonalt innblikk, men kan individualisere dette til en personlig smak. Vi har kunder som kun går i luksusmerker fra topp til tå. Men det er også den kunden som kler seg i normale merker, for så å pynte seg med en jakke fra Gucci eller en veske fra Burberry.

Han tror at luksus kan forsvares med at produktene ofte holder i en lengre periode. Og at forbrukeren ofte tar bedre vare på luksusprodukter.

– Dermed vil forbrukeren også ha en fornemmelse av at det er mer langvarig, og dermed en miljøvennlig investering istedenfor bruk-og-kast-kulturen.

Les også: Er varemagasinenes tid forbi?