Den danske luksusgruppen Group 88 står bak flere av Oslos luksusbutikker deriblant Mulberry, Gucci, Valentino og Balenciaga.
Før jul i fjor åpnet de dørene til multibrand-butikken Collage The Shop på Steen & Strøm. Butikken tilbyr et stort utvalg av high-end luksusmerker som Burberry, Celine, Elhanati, Givenchy, Gucci, Loewe, Saint Laurent og Valentino – kun for menn.
Nå kommer nettbutikken Collage The Shop til Norge, og den danske luksusgruppen håper på flere butikker – også utenfor Oslo.
Lanseres torsdag
Allerede torsdag lanseres den nye nettbutikken som beskrives som en «skandinavisk multibrand luksus-webshop». Her er internasjonale high-end luksusmerker som Balenciaga, Bottega Veneta, Burberry, Gucci, Saint Laurent and Valentino.
Lanseringen skal styrke den danske luksusgruppens markedsposisjon som den ledende high-end luksusforhandleren i Skandinavia.
– Vi lanserer en ny versjon av vår e-commerce-plattform for å nå bredere ut til kundene som nå ikke har mulighet for å besøke våre fysiske butikker i Oslo, København, Århus eller Stockholm. Og de som heller ønsker å handle online, sier COO i Group 88, Marius Møller til Melk & Honning.
– Med denne webshoppen ønsker vi å være en lojal og troverdig leverandør av luksus som med lokalkunnskap til trender, sesonger og forbruksmønster, dedikert kundeservice – ikke bare til nordmenn, men hele det skandinaviske markedet – med et bredt utsnitt av det absolutte internasjonale luksussortimentet innen brands og varesortiment.

– Norge er kommet bedre gjennom COVID-19-pandemien enn Danmark og Sverige
I mars, bare dager etter at Norge gikk i lockdown, stengte størsteparten av Oslos luksusbutikker dørene. Til tross for det mener Møller at det norske markedet er det som har klart seg best gjennom koronakrisen.
– Vår opplevelse er at Norge er kommet bedre gjennom COVID-19-pandemien enn Danmark og Sverige. Derfor er butikkene våre her mindre påvirket ettersom vi har hatt mange lokale kunder både i sommeren og tidlig høst. Dette kan også være en avspeiling av at nordmenn har vært forhindret i å reise på hytta eller til utlandet, og med det har innvirket positivt på det hjemlige markedet.
– Vi klarer dog ikke å levere til de forventningene vi hadde før COVID-19 da vi generelt i Skandinavia ikke har hatt besøk av internasjonale turister, som normalt bruker penger på hoteller, restauranter og shopping generelt, legger han til.

– Sist vi snakket sa du at dere har intensivert investeringene og driften i Norge siden 2013 – gjør dere det fortsatt?
– Vi har fortsatt stort fokus på å etablere ytterligere mono- og multibrands i Oslo. Vi opplever en stor etterspørsel etter luksusmerker i Norge. Vår strategi fra 2013 og frem til i dag har vært svært proaktiv med adskillige etableringer i Øvre Slottsgate og Steen & Strøm. Vårt fortsatte fokus er på samme nivå. Dog med det midlertidige set-backet som har vært i forbindelse med COVID-19, sier Møller.
– Men vi er i spennende dialog med en rekke internasjonale merker samt våre partnere og utleiere i Norge om etableringer fra ultimo 2021 primo 2022. Dessverre kan vi ikke si mer om det nå da det ikke foreligger en fast avtale ennå.
Vil åpne flere butikker i Norge
Møller forteller Melk at målet med Collage The Shop er å ha fysiske butikker i byer også utenfor Oslo.
– På sikt håper vi på å være representert i Bergen, Stavanger, Tromsø og så videre.
Luksusgruppen har også et ønske om å utvikle det fysiske konseptet i Oslo til også å henvende seg til kvinner slik Collage The Shop er andre steder.
– Men ettersom vi selv representerte en lang rekke luksusmerker i Nedre Slottsgate, så følte vi at det essensielle og mest hensiktsmessige var å starte med et ‘men’s universe’-fokus for så å introdusere en butikk til kvinner når tiden er inne og vi har en tilfredsstillende rekke merker som vil representeres av Collage The Shop på det norske markedet.
Oslo har alltid vært en viktig marked for den danske luksusgruppen. Det er det flere grunner til.
– Moren vår er født og oppvokst i Norge, hvor vi fortsatt har en stor del av familien vår boende. Så Oslo og Norge har en stor betydning for Group 88.
– Vi opplever også at nordmenn er meget kvalitetsbevisste i alle aspekt av kulturen. Det være seg kultur, natur, restauranter eller luksusshopping. Det er et stort ønske om å eie et produkt som er troverdig og langtidsholdbart, avslutter han.
Les også: Nå åpner det norske motemerket sin første butikk utenfor Oslo