Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Christian og Fredrik Aks står bak det norske motemerket Christian Aks
Det norske motemerket Christian Aks er seasonless, slik mange andre merker nå. (Foto: privat)

Christian Aks gikk fra å designe for Lanvin i Paris til å starte sitt eget merke

Nå jobber de to Oslo-brødrene begge fulltid med drømmen.

De siste par årene har moteverdenen for alvor klødd seg i hodet. For hva er det vi egentlig driver med? Bransjen er en av verdens mest forurensende, og har lenge fått kritikk for å være miljøversting. Det har tvunget designere, merker og motehus til å tenke nytt og til å ta standpunkt til spørsmål omhandlende bærekraft og en grønnere mote.

Etter å ha jobbet flere år i motebransjen gjorde Christian Aks det samme. Han begynte å stille spørsmål som: Hva er verdien av et produkt når sesongen er over? Hvorfor er vinterkolleksjonene på salg allerede i desember? Og tusenkronersspørsmålet som ekspertene hele tiden minner oss på er selve kjernen av problemet: Hvordan kan vi snakke om bærekraft når vi har skapt et marked der kunden hele tiden forventer å se noe nytt?

– Disse refleksjonene skapte en retning for hvordan vi ønsker å jobbe mer nytenkende i utviklingen av Christian Aks. I stedet for å lage en ny kolleksjon hver sesong, ønsker vi heller å bygge videre, utvikle og forbedre innenfor samme designhistorie, forteller Christian Aks.

Les også: Med det mer bærekraftige norske motemerket ville de utfordre bransjen

Christian Aks og Fredrik Aks står bak motemerket Christian Aks.
Christian og Fredrik Aks står bak motemerket Christian Aks som henholdsvis designer og på den mer administrative siden.

Sammen med broren Fredrik står han bak det selvtitulerte motemerket født midt under koronapandemien i 2021.

Han er designer utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo og Central Saint Martins i London og har tidligere jobbet for Lanvin i Paris og Varner-grupper her hjemme. Fredrik, som representerer «den mer administrative siden av merket», er utdannet innen forretningsjus og finans fra London.

– Vi har begge alltid ønsket å skape noe selv, og fant tidlig ut at våre interesserer kunne komplementere hverandre godt, sier Christian.

Christian Aks og Fredrik Aks står bak motemerket Christian Aks.
Skjerfet er det første produktet fra den nyetablerte norske motemerket.

Merket beskriver de som et konseptbasert klesmerke for den moderne kvinnen. Designet er bygget på deres felles skandinaviske arv der rene linjer, tidløst design, funksjonalitet og kvalitet er det som står i fokus.

– Vi ønsker å lage produkter som er relevante gjennom hele året og tilby kunden produkter etter behov, ikke sesong. Designet med et utrykk som er tidløst, men moderne, bestående av produkter som er litt mer unike.  

I likhet med mange andre motemerker nå for tiden jobber Oslo-brødrene konseptbasert fremfor sesongbasert.

Det vil si at de bygger på og videreutvikler innen samme design fordelt på flere drop utenfor den tradisjonelle og delvis utdaterte bransjesyklusen.

Christian Aks og Fredrik Aks står bak motemerket Christian Aks.
Sesongløst, size-less og age-less er betegnende for Christian Aks.

– For oss er seasonless en ny måte å jobbe med klær og mote på. Det innebærer å skape færre produkter som er relevante gjennom store deler av året. Dagens kunde har en mer global livsstil og kan enklere reise på tvers av sesongene. I tillegg jobber vi utenfor den tradisjonelle bransjesyklusen der produkter går på salg allerede før sesongen er startet, forteller Christian.

Alder, mener de, er overhodet ikke relevant når det kommer til å kle seg i dag. Det er først og fremst verdier, stil og identitet som er avgjørende.

– Og for å minimere risikoen rundt overproduksjon av størrelser som ikke selger, gav vi oss selv utfordringen å designe klær med en løs silhuett som skal passe forskjellige kroppsfasonger. Når vi begynner å gjøre flere produktgrupper og varianter ser vi absolutt utfordringen med å fortsette i denne retningen. Men vi ønsker å fortsette trenden. 

– Akkurat den filosofien der virker å gjennomsyre store deler av bransjen etterhvert – er det fremtidens mote, tror dere?

– Vi ser at både små og store aktører nå prøver nå utfordre den tradisjonelle bransjesyklusen ved å tilby flere små drop gjennom året. De siste årene har det vært en trend å gjøre collabs på tvers av ulike kreative bransjer og levere flere små capsule-kolleksjoner. Vi ser en åpenhet i bransjen rundt det å gjøre ting på en ny måte og hele tiden utvikle en bedre totalpakke for kunden. Det er såklart fortsatt store utfordringer knyttet til innkjøp og retail. Men vi tror det er viktig å ligge frempå i utviklingen av en ny og utviklende moteindustri.  

Et speider-inspirert skjerf i ull er merkets aller første produkt.

Tanken er at nye produkter gradvis skal bli tilført og bearbeidet. Nå består konseptet som har fått navnet wool-plaid concept av skjerf og ponchoer. Til høsten kommer også jakker og kåper.

– Videre fremover vil vi ekspandere innen dette konseptet ved å gradvis tilføre nye produkter til dame. I det lange løp er målet å levere en totalpakke for dame. Og i det små introdusere enkelte produkter til herre.  

En poncho i ull er en utvidelse av det første skjerfet. Til høsten kommer kåper og jakker.

De har begge jobbet fulltid med etableringen av merket siden start. Christian sa opp jobben i Varner-gruppen, og de to brødrene har med det dedikert all sin tid til merket – og drømmen.

Nå jobber de med å få tilført kapital fra støtteordninger som Innovasjon Norge, og har tro på solid vekst når den norske økonomien normaliserer seg.

– Til nå har vi opplevd mye positive tilbakemeldinger fra både kunder og andre aktører i motebransjen. Fra disse tilbakemeldingene har vi blant annet erfart at kunden stiller store krav til nye merker, der bedriftens størrelse og kapasitet lett blir oversett. Kunden forventer sømløse shoppingløsninger, mange produkter og tilsvarende standard som godt veletablerte aktører.

Det har bydd på utfordringer, men har også styrket brødrenes fokus på det å produsere få produkter der de kan spesialister på den enkelte varen.

– Vi mener oppstartsbedrifter med for mange produktgrupper fort kan bli villedende for kunden, der merkevaren og produktets identitet ikke kommer klart frem. 

Men å lanserer et motemerke nå, midt under pandemien, er ikke bare enkelt.

– Vi har naturlig nok støtt på flere utfordringer, forteller Christian.

– Fra dag én har store deler av produksjonsleddet stoppet opp, da mange fabrikker og stoffleverandører har vært stengt eller operert på halv kapasitet. Det har også vært utfordrende å etablere nye relasjoner med samarbeidspartnere ettersom mye kommunikasjon er skjedd digitalt. I tillegg har også våre transporter blitt kraftig påvirket av forsinkelser i fraktnettet. 

– Men så finnes det aldri en perfekt tid å starte et nytt selskap. Utfordrende tider som korona medfører alltid store endringer i markedet, som igjen åpner opp for nye muligheter og aktører. Til tross for utfordringer i 2020 har vi vært heldige med muligheter til innpass på fabrikker som har opplevd store kanselleringer fra eksisterende kunder. Vi er små og kan lett omstille oss.

Med en far som alltid har drevet for seg selv, tror Christian at det lå i deres natur å skulle starte noe sammen.

Fordelen, mener han, er at de kan være ærlige og direkte uten å være redd for at ting skal mistolkes.

– Fordelen vi har som brødre er at vi kjenner hverandre veldig godt, og vet som regel hva den andre tenker og mener. Og så deler vi et klart felles mål. Men det kan jo også være en ulempe å tenke ganske likt. Vi har samme oppvekst og utgangspunkt, og ved flere anledninger ser vi fordelen av å få synspunkter og nye innblikk utenfra fra folk som tenker ulikt fra oss selv.  

– Hva er deres råd til unge gründere som drømmer om det samme som dere og en karriere i motebransjen?

– Legg en plan for hva du vil gjøre, skisser hvordan det skal skje og gå for drømmen. Tid er det eneste du jobber imot, men erfaringer kommer kun over tid. Fra egne erfaringer kan vi si at det er lett å overtenke utfordringer og prøve å løse alle problemer med en gang. Å ta én ting om gangen har vist seg å være veien å gå.

Les også: Slik påvirker en videre nedstenging Oslos klesbutikker

Siste saker

Mest lest nå
Les mer