Chanel investerer i grønn teknologi

Chanel SS19. Foto via Vogue UK

Chanel investerer i grønn teknologi

Det erkefranske motehuset tar sine første skritt i en mer bærekraftig retning.

Mye har skjedd det siste året for Chanel. Motehuset kjent for sine ekstravagante visninger, hvor de blant annet har fraktet inn isfjell fra Sverige, fossefall og en strand til catwalken sin, begynner nå å ta sine første skritt i en mer bærekraftig og ikke minst tidsriktig retning.

Etter sjefdesigner Karl Lagerfelds bortgang den 19. februar i år, tok hans mangeårige kollega Virginie Viard over sjefstolen. Og med ny kreativ leder følger som kjent ofte forandringer.

Chanel investerer nå i grønn, bærekraftig teknologi, noe som er en del av deres bredere investeringsstrategi innen ren teknologi. Det skriver nyhetsnettstedet Business of Fashion.

Chanel investerer i bærekraft

Det er start-up firmaet Evolved by Nature Chanel har investert aksjer i. Det Boston-baserte firmaet jobber med hvordan silke kan erstatte giftige kjemikalier brukt i klesproduksjon. De har utviklet et naturlig, silkebasert alternativ som kan gi en lignende effekt som kjemikalier gir. Denne kan brukes for å eksempelvis redusere nupper på kasjmir, eller forbedre egenskapene til oljebasert nylon og polyester.

«I en tid med enestående sosial, økonomisk og miljømessig transformasjon, synes vi at vi må fortsette å høyne ambisjonene og forpliktelsene våre. Vi kan være med på å skape en endring i verden, og bidra til å forandre liv og samfunn», uttalte Chanel i en rapport i fjor.

Evolved by Nature ønsker å erstatte behovet for mange syntetiske kjemikalier. Sammen med Chanel skal de utforske nye måter å manipulere silkemolekyer for å forbedre tekstilers egenskaper, utseende og følelse. Evolved by Nature er også i samtale med andre luksusmerker om mulige partnerskap.

Miljøvennlig emballasje

Som en av tungvekterne i motebransjen, er det tydelig at Chanel har forstått viktigheten av en mer bærekraftig tilnærming. I vinter kom nyheten om at luksusmerket sier nei til bruken av all eksotisk skinn og pels. Det faktum at Coco sier nei til croco vil gjøre at andre følger i samme fotspor.

Merket har også bestemt seg for å gjøre emballasjen sin mer miljøvennlig. Derfor begynte Chanel i vinter å bruke det finske, nyoppstartede firmaet Sulapac til sine beautyprodukter. Sulapac tilbyr bionedbrytbar, plastfri emballasje, og er et steg i riktig retning for luksusgiganten for å minimere utslippet av mikroplast i havet.

Les også: Er dette framtiden for bærekraftig denimproduksjon?