Blir klippekort det neste?
Med en pandemi (forhåpentligvis) bak oss, begynner motehjulet- og bransjen sakte, men sikkert å rulle igjen. Det går i hvert fall så det griner om dagen for Chanel.
Det franske motehuset skal ha økt inntektene sine med 50 prosent til 15,6 milliarder dollar. Dermed har luksusmerket økt sine inntekter med 23 prosent fra nivået merket lå på i 2019, før koronapandemien satte inn, ifølge Business of Fashion (BoF).
Driftsresultatet ble nesten triplet og har steget 170 prosent til 5,5 milliarder dollar.
Nå opplever Chanel luksusproblemet med for mange kunder.
For å unngå overfylte butikker med lange køer, har motehuset derfor bestemt seg for å åpne egne butikker for sine beste kunder. Enhver big spenders våteste drøm?
Chanel har fra før av 250 butikker rundt om i verden. Det er faktisk ganske lite, sammenlignet med konkurrenter som Louis Vuitton og Gucci som skal ha rundt det dobbelte.
Nå planlegger luksusmerket å ansette mer enn 3500 nye ansatte, mange innen salg, skal Philippe Blondiaux, financial chief officier i Chanel, ha uttalt i et intervju med BoF.
De første egne butikkene for merkets stamkunder, eller boutiques, skal åpne i nøkkelbyer i Asia tidlig i 2023.
– Vår største bekymring er å beskytte kundene våre, og spesielt kunder vi har hatt lenge. Vi skal investere i veldig beskyttede boutiques for å kunne hjelpe dem på en veldig eksklusiv måte, sier Blondiaux til BoF.
Chanel er imidlertid ikke det første motemerket som åpner egne butikker for toppkundene sine.
Brunello Cucinelli åpnet en egen butikk for helt spesielt utvalgte kunder, såkalte VICs – very important customers, i New York i desember, påpeker nettstedet.
Det er mote, klokker og smykker som skal være drivkraften bak den voldsomme økningen i salget.
Ikke så rart kanskje, ettersom Chanel har økt prisene på sine luksuriøse vesker flere ganger siden pandemien slo til. Så det handler ikke utelukkende om volum altså, men også om økte priser, presiserer Blondiaux.
Duft og beauty har derimot gått litt mer trått, som følge av at reising fremdeles ikke er øverst på ønskelisten til folk riktig enda, ifølge BoF.
Det franske luksusmerket mener også at de kommer til å levere knalltall i år, til tross for pandemiens lockdowner i Kina og Russlands invasjon i Ukraina.
Dermed ser det ut til at de røde tallene fra koronaåret 2020, hvor salget dalte med 18 prosent, er historie. Faktisk skal Chanel sine salg ha økt mye raskere enn resten av luksusmarkedet. Men en tredjedel langsommere enn konkurrenten Hermès.
Les også: Kim Kardashian ansetter roboter