Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Brukte Karl Johan som catwalk for å få frem politisk budskap
Foto: Karoline Aasheim

Brukte Karl Johan som catwalk for å sette lys på overforbruk i klesindustrien

– Det er motiverende å dra ut i gatene med et budskap og en tematikk som berører oss alle.

Onsdag ble handlegaten Karl Johan i hovedstaden gjort om til en catwalk. Nedover gaten gikk elleve ulike profiler fra næringsliv, finans, kultur og miljøbevegelse – iført antrekk som andre har kvittet seg med. Fellesnevneren for profilene er at de alle har sterke meninger om mote og miljø. 

Målet er å sette utfordringene med overforbruk i klesindustrien på dagsorden og starte en diskusjon med politikerne om hvordan man kan løse problemene i bransjen. 

Motevisningen, som har fått navnet Norwegian Trash Collection AW22, gikk fra Stortorvet til Stortinget. Der ble de møtt av politikerne Lan Marie Berg (MDG), Ola Elvestuen (V), Nikolai Astrup (H), Linda Monsen Merkesdal (AP) og Siv Mossleth (SP) for diskusjon.

Det er medieselskapet Switch som står bak initiativet.

Bakgrunnen for den utradisjonelle motevisningen er en ny forskning fra OsloMet. Den viser at nesten 2 av 3 klesplagg som norske husholdninger kaster i restavfallet ikke er ødelagt.

– Vi tenkte på hva vi kan gjøre for å sette fokus på overforbruket på en litt utradisjonell måte, men som også når frem til politikerne, sier Preben Carlsen, ansvarlig redaktør i Switch, til Melk & Honning.

– Vi opplever at politikerne ikke er påkoblet nok når det kommer til norsk tekstilindustri og endringene som må til for at næringen skal bli mer bærekraftig, sier han videre.

Dermed fikk de idéen om å ta klærne folk har kvittet seg med og vise hvor fine antrekk det går an å sette sammen av det andre mener er søppel.

– Så løfter vi det frem på Oslos paradegate nummer én.

Preben Carlsen. Foto: Herman Dreyer

For Switch er dette en problemstilling det er viktig å belyse.

– Men det er jo ikke vi som sitter på løsningene, sier Carlsen.

Han forteller at det derfor har vært viktig å få med seg representanter fra både næringslivet, finansbransjen, miljøbevegelsen, gründere og andre som er genuint interesserte i å legge om vanene sine.

– Vi har fått med oss et fantastisk lag av profiler som kan og mener mye, som ville gå som modeller ned til Stortinget og møte politikerne, sier Carlsen.

Ada Martini Strøm var en av modellene som gikk nedover Karl Johan.

Den norske modellen fikk mye oppmerksomhet da hun bestemte seg for å kun jobbe med bærekraftige merker. Tidligere i år slapp hun også boka Green Glam – Kunsten å leve grønt og beholde stilen samtidig.

– I en verden full av aktivisme på sosiale medier, er det også motiverende å dra ut i gatene med et budskap og en tematikk som berører oss alle. Nemlig tekstil-floken, sier hun til Melk & Honning.

– Nå som vi har fått ferske tall fra OsloMet sine studier, som viser at 2 av 3 tekstiler som ender i søpla er fullt brukbare, er det kult å belyse hva dette faktisk betyr gjennom antrekk som også forteller denne historien, legger hun til.

Strøm synes det er motiverende at de er flere som presser på for politisk endring gjennom stuntet.

– Vi kommer oss ikke dit vi skal uten et oppdatert lovverk som støtter sirkulær mote, sier hun.

Brukte Karl Johan som catwalk for å sette lys på overforbruk i klesindustrien
Ada Martini Strøm iført et antrekk noen har kastet i søpla. Foto: Sander Øren

Strøm forteller at de ble møtt med entusiasme fra politikerne utenfor Stortinget.

– Vi fikk blant annet snakket om hvor viktig det er at redusert moms på brukte klær, reparasjon og utleie blir tatt opp til ny vurdering. Hvis vi skal bevege oss bort fra en kjøp-og-kast-klesindustri, kan vi ikke fortsette å ha et lovverk som favoriserer lineære modeller og ukentlige trender, sier hun.

– I dagens system er det nesten umulig å drifte sirkulær mote, selv om etterspørselen er stor.

Strøm forteller at de også snakket om brukthandelloven, som utgjør et annet hinder for at en sirkulær tekstilindustri kan få blomstre.

– Vi fikk også snakket om klærne vi hadde på oss under motevisningen, som har endt i søpla, til tross for at disse plaggene helt klart kunne ha vært en del av et videre kretsløp for klær, dersom vi hadde hatt en større industri for dette i Norge. 

Hva kom dere frem til?

– Vi fikk blant annet oppfordret politikerene til å lytte til ideene, erfaringene og de ulike initiativene til alle som jobber med bærekraftig omstilling i mote- og tekstilindustrien på ulike måter i dag.

– Vi fikk også belyst potensialet som ligger i fremtidige lokale arbeidsplasser i næringen, dersom politikken begynner å ta sirkulær mote på alvor, avslutter Strøm.

Brukte Karl Johan som catwalk for å sette lys på overforbruk i klesindustrien
Foto: Sander Øren

Også Linda Refvik, CEO i NF&TA, spradet nedover handlegaten i hovedstaden i går.

– Jeg opplever at det er viktig å sette fokus på overproduksjonen og overforbruket av klær, sier hun til Melk & Honning.

Hun peker på en rapport fra Greenpeace som viser at det blir produsert opp mot 1 milliard klesplagg hvert år, der 40 prosent av klærne som blir solgt sjelden eller aldri blir brukt. McKinsey viser til at overforbruket i klesindustrien fører til at klær til en verdi av 460 milliarder dollar havner i søpla hvert år.

– Norwegian Trash Collection var et prosjekt for å synliggjøre sløseriet. Dette er et viktig problem som vi er nødt til å løse sammen. Bransjen selv, influencerne, media, forbrukerne og ikke minst myndigheter. For NF&TA er det viktig å fortelle politikerne at det er igangsatt mange initiativ fra næringen selv, sier Refvik.

– Det finnes ingen helhetlige løsninger i dag, og det må vi jobbe for å få på plass.

Brukte Karl Johan som catwalk for å sette lys på overforbruk i klesindustrien
Linda Refvik. Foto: Sander Øren

Refvik forteller at det var stor enighet blant politikerne og profilene som stilte som modeller.

– Norge ligger bakpå når det kommer til EU sin tekstilstrategi og vi har ingen tid å miste.

– Det var blant annet stor enighet om at utvidet produsentansvar er et viktig virkemiddel. Samtidig var reduksjon av moms på brukt et viktig tema på gata..

– Politikerne våre trenger mer kompetanse for å sikre treffsikre tiltak – noe vi kan bidra til, avslutter Refvik.

Brukte Karl Johan som catwalk for å sette lys på overforbruk i klesindustrien
Politikere stod klare utenfor Stortinget for å diskutere tematikken. Foto: Karoline Aasheim

Les også: Store endringer for Oslo Runway: – Tårene kom

Siste saker

Mest lest nå
Les mer