Mangfold står i fokus når American Eagle lanserer undertøyskampanje med modeller med synlige sykdommer

Bruker modeller i rullestol, med krykker og insulinpumpe

«Det er første gang jeg har følt at en modell faktisk representerer meg».

Det tradisjonelle skjønnhetsidealet i motebransjen har lenge vært i endring. Om vi står ovenfor en trend eller et faktisk paradigmeskifte når det kommer til mangfold er det ikke alle som er like sikre på, men én ting er sikkert; både merker, designere og motehus kaster seg på bølgen.

Blant dem er det amerikanske merket American Eagle og deres underlinje undertøysmerket Aerie. Det er ikke første gang de har gått i bresjen for mangfold, uretusjert reklame og markedsføring med blant annet kroppspositivistforkjemper og modell Iskra Lawrence som ansikt utad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norske ELLE: – Vi har ingen ambisjoner om å representere hele samfunnet

Hylles

For sin nyeste bh-kampanje tar de imidlertid steget helt ut med modeller ikke bare i ulike størrelser og med ulike hudfarger, men også modeller i rullestol, med krykker, insunlinpumper, vitiligo, Downs syndrom, stomiposer, høreapparat og andre synlige sykdommer og handikap. Alle bildene er selvsagt uretusjerte. 

Ikke spesielt overraskende har stuntet falt i god jord på sosiale medier, og siden bildene først ble sluppet forrige uke har tilbakemeldingene strømmet på. Det skriver motenettsiden Fashionista.

En tvitret «Herregud!!! Dette er første gang noensinne jeg føler at en modell faktisk representerer meg!!!» som respons til et av bildene som viser en modell i rullestol.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt vanlige jenter

Også andre high street-kjeder har kastet seg på trenden både med modeller som bryter med det tradisjonelle skjønnhetsidealet samt sverger til uretusjerte kampanjebilder.

Blant dem er svenske Monki. Deres nyeste undertøyskampanje tar pulsen på trenden med helt vanlige jenter som modeller.

Det er den 21 år gamle London-baserte fotografen og visuelle kunstneren Chloe Sheppard som har fotografert kampanjen som inkluderer fire av hennes venninner; Oma, Isabella, Alisha og Erika.

Monkis nyeste kampanje tar utgangspunkt i helt vanlige jenter.

Også high street-kjeden Weekday gjør sin egen vri på sesongens badetøyskampanje der de har latt 25 inviterte få ta selvportrett med det som skal være full kreativ frihet til å uttrykke sin individualitet gjennom bildene.

På bildene er kvinnelige influencere fra både Sverige, Storbritannia, USA, Tyskland og Nederland, med en rekke ulike størrelser og etnisiteter. Blant dem er både store navn som Rihanna-favoritt Slick Woods og mindre kjente, up-and-coming influencere.

Weekdays nyeste badetøyskampanje.

Hovedbilde via Aerie

Les også: ELLE-bråket: Er det motemagasinenes ansvar å fremme mangfold?