Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Brandy Melville er årets Gullbarbie-vinner
Foto: Brandy Melville

Brandy Melville er årets Gullbarbie-vinner

Felles slankekurer blant de ansatte, rasisme mot kunder og et ekskluderende skjønnhetsideal.

I de aller fleste kåringer er det stas å gå av med seieren. Det gjelder likevel ikke for Gullbarbie. I 12 år har Press – Redd Barna Ungdom delt ut prisen til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Det kan være gjennom ensidige skjønnhetsidealer, gammeldagse kjønnsroller eller unødvendig seksualisering.

I fjor var det Sophie Elise AS – altså selskapet til den Farmen-aktuelle nordlendingen – som vant. Året før var det Blogg.no som gikk til topps i kåringen, mens Victoria’s Secret ble den «seirende» i 2019.

Nå er det klart hvem som er vinneren i år, nemlig kleskjeden Brandy Melville.

De var også nominert i fjor – og i høst kom det frem at de hadde drevet med grov diskriminering.

Avstemningen om hvem som får ungdom til å føle seg verst startet 1. februar og den italienske kleskjeden vant ifølge pressemeldingen med god margin.

«Brandy Melville ble nominert for deres bruk av ensidige skjønnhets- og kroppsideal. I tillegg har det nylig kommet en rapport som avdekket blant annet at ansatte hadde tatt felles slankekurer før toppsjefene kom til butikken og fått beskjed fra sentralt hold om å fjerne mørkhudede kunder fra butikkene. Nå får selskapet en Barbie lakkert i gull og streng beskjed om å skjerpe seg».

Les også: Nå trender dette helsefarlige utseendedopet på TikTok

– Brandy Melville bør skamme seg og tenke over budskapet de sender til unge jenter for at de selv skal tjene seg rike. Påvirkningskraften Brandy Melville har til å definere hva som er skjønnhet er skummel, og det blir enda skumlere når vi får vite hva slags holdninger som ligger til grunn for dette. Barn og unge har talt. Det er helt nødvendig at de tar Gullbarbie på alvor og begynner å ta ansvar, sier Lea Mariero, leder i Press.  

Les også
Huawei lanserer sin mest avanserte smartklokke noensinne: GT 3 Pro

Isaac Elstad Røssnes, nestleder i Press – Redd Barna Ungdom, sier til Melk & Honning at Brandy Mellville nekter å endre seg fordi forretningsmodellen deres fungerer godt for dem.

Brandy Melville er årets Gullbarbie-vinner. Isaac Elstad Røssnes uttaler seg i den forbindelse.
Isaac Elstad Røssnes. Foto: Press – Redd Barna Ungdom

– Å bare ha en størrelse gjør det enkelt å endre produkter etter hva som er populært. De viderefører et skjønnhetsideal som spiller på barn og unges usikkerheter noe som de også tjener penger på.

De håper at Gullbarbie kan føre til at kroppspress tas alvorlig som et problem blant barn og unge.

– Vi trenger at ansvaret blir plassert der det hører hjemme, hos bedriftene og politikerne. Likevel ser vi at det ikke er realiteten. Det er derfor Press tar oppgjøret med bedriftene på egenhånd. Vi håper jo selvfølgelig at de nominerte tar kritikken vår på alvor, men Gullbarbie viser et større problem enn som så.

Ifølge han har flere bedrifter tatt grep etter å ha «vunnet» Gullbarbie.

– BikBok, som vant i 2018, endret i ettertid størrelsene til den europeiske standarden og fikk mer mangfoldige størrelser. Victoria Secret, som vant i 2019, lanserte nylig en kolleksjon med større mangfold enn tidligere.

– Dette ser vi på som veldig positivt. Det viser at Gullbarbie fører til endring.

Les også: Dokumentaren om den kontroversielle undertøysgiganten Victoria’s Secret er på vei

Siste saker

Mest lest nå
Les mer