…og en kanin, en stork, en gris og et juletre.
Det tyske motemerket kaster seg på samarbeidstrenden, og slår hodene sammen med den australske kunstneren, forfatteren og produktdesigneren som går under navnet Jeremyville.
Han startet sin karriere som illustratør for den australske avisa Sydney Morning Herald før han satset for fullt som kunstner med utstillinger i Australia, Japan, Europa og USA. Jeremyville bor og arbeider i New York der han driver det kreative byrået og designselskapet Studio Jeremyville sammen med Megan Mair.
Kanskje har du allerede sett noen av hans verker utstilt på blant annet Andy Warhol-museet, Madre-museet, 798 Arts District i Bejing, La Casa Encandida-museet i Madrid, Bunkamura Gallery i Shibuya Tokyo, Colette i Paris, The Museum of Art and Design i New York og Cooper Hewitt-museet og Brooklyn Museum.
Studioet hans har utviklet diverse prosjekter og samarbeid med en rekke kulturelle institusjoner og internasjonale merkevarer som blant annet The Brooklyn Museum, Colette Paris, Apple, Google, Adidas, Kiehl’s, Disney, Converse, Uniqlo og Nickelodeon.
Nå er det Boss som står for tur. Sammen har de to utviklet en capsule-kolleksjon for jula med utgangspunkt i fire tegneseriefigurer som inkluderer Jeremyvilles ikoniske kanin i tillegg til en gris for å feire kinesisk nyttår, en stork og et juletre. Alle disse har fått liv og er satt i et storbymiljø der de er opptatt med ulike juleforberedelser. Det går igjen i både klær og accessories som jakker, t-skjorter, vesker, sko og mobildeksel.
Om samarbeidskolleksjonen og prosessen fra idé til ferdig produkt sier Jeremyville selv følgende i en Q&A initiert av det tyske motehuset:
– Det var et slags organisk møte mellom oss – vi snakket om ideer og hvor langt prosjektet kunne gå; ting, leker, animasjon, skulpturer. Figurer som er mer skulpturelle enn karakterbaserte med utgangspunkt i en mer grafisk silhuett heller enn å forsøke å skape en søt karakter. Jeg ville dekonstruere de så mye som mulig og unngå klisjeer knyttet til hvordan en karakter oppleves. Jeg ser dem ikke som karakterer på den måten, heller som sesongens ånd eller et øyeblikk i tiden. Noe som er knyttet til høytiden. Det er mer enn følelse enn noe annet.
Han forteller videre at kunstens hans i stor grad handler om kontakt og det å endre persepsjoner i forhold til hva kunst kan være i tillegg til å tilføre noe positivt og lekent.
– Jeg er så glad for at teamet ved Hugo Boss oppdaget arbeidet vårt, og at merket ikke har gjort et kunstnerisk samarbeid av denne størrelsen før nå. Det var derfor en enkel avgjørelse for oss å takke ja til dette prosjektet. Vi så det begge som en gyllen mulighet til å utforske en ny retning innen design og uttrykk. Vi ville pushe kunsten vår mer innen fashion og en abstrakt grafisk følelse. Interessant nok har Hugo Boss som merke en lang historie med å støtte opp under kunsten inkludert Bauhaus-instituttet i Tyskland som var en stor inspirasjonskilde for oss tidligere i vår karriere.
Alle bilder via Boss.
Les også: Nå relanserer den norske motegrunderen sportsmerkets sideprosjekt