Børsfall for motenettgiganter

– Man har lenge spådd de fysiske butikkenes død, og trodd at netthandel er fremtiden. Dette går helt imot alle forventninger.

Siden grunnleggelsen i år 2000 har den britiske nettbutikken Asos vokst seg til å bli en av verdens største; med en jevn vekst både når det gjelder nye kunder og salg hvert eneste år.

Nå ser det imidlertid ut til at det begynner å flate ut. Nettbutikken hadde selv anslått at de i 2018 ville ha en salgsøkning på mellom 20 og 25 prosent. I et resultatvarsel fra tidligere i dag kunngjorde de at dette tallet nå må nedjusteres til 18 prosent. 

E24 kunne deretter melde at et dette har fått Asos-aksjen til å stupe. 

I skrivende stund har den stupt 43 prosent. 

– November, en veldig betydningsfull måned for oss både når det gjelder salg og marginer, var betydelig svakere enn ventet, skriver E24 at Asos uttaler i forbindelse med nyheten. 

H&M, som tilfeldigvis også slapp sine salgstall for 2018 i dag, inkludert tallene for fjerde kvartal, kunne melde om en noe svakere oppgang enn forventet – 5 prosent i stedet for 6,5. 

Dette i kombinasjon med Asos aksjefall som skapte skepsis til motenettbutikkenes tall for 2018 – førte til at den svenske kleskjedens aksje også falt med 6,7 prosent. 

Til Melk & Honning uttaler H&M at de ikke ønsker å kommentere dagens aksjefall. De viser til en pressekonferansen de vil holde 19. januar 2019, der de vil gjennomgå det finansielle året som har gått.

Den tyske nettbutikken Zalando og den britiske nettbutikken Boohoos aksje ble også dratt med i dragsuget, med en henholdsvis nedgang på 15,63 og 10, 76 prosent. 

Bloomberg går så langt som å kalle dette «nettbutikkenes apokalypse». 

– Man har lenge spådd de fysiske butikkenes død, og trodd at netthandel er fremtiden. Dette går helt imot alle forventninger, uttaler analytiker hos Jefferies i New York til nettsiden. 

Toppbilde via Jodie Louise Morgan

Les også: Her er tallene for de norske motebedriftene for 2018