Det er enda noen uker til desember, men butikkene bugner allerede av blinkende, krydrede, fete julevarer. Julekampanjene er også begynt å poppe opp fra alle kanter, og H&M slapp tidligere denne uken sine bilder lastet med en smilende Katy Perry omkranset av julekuler.
Ikke alle kjører en like sikker stil.
Bloomingdales, et av New Yorks mest populære varehus, utgir årlig en julekatalog. På et av katalogens bilder kunne man finne to festkledde mennesker, der teksten lød «Sprit opp din beste venns drink når han eller hun ikke følger med». Dette har fått mange til å reagere.
Bloomingdales følger forøvrig i både Calvin Klein og Diesels seksuelle fotspor, som la inn henholdsvis sex-smser og tinder i sine høstkampanjer. Insinueringen om at man skal putte noe som helst i drinken til en intetanende, har konnotasjoner til både neddoping og voldtekt – og er hakket drøyere enn forgjengerne. Nå legger selskapet seg langflate.
– Med tanke på tilbakemeldingene vi har fått, så var teksten vi brukte i den seneste katalogen vår både upassende og usmakelig. Bloomingdales vil gjerne få unnskylde for sin dårlige beslutningsevne i denne saken, skriver de på Twitter.