80- og 90-tallet er tilbake!
La oss være ærlig, antrekket føles ikke komplett uten noen fine briller på nesen. Verdens enkleste antrekk kan også fort løftes noen hakk med et par fine briller- det skal ofte ikke mer til. Og vi gleder oss til nyheter kommer nå i butikkene!
I slutten av februar var Krogh Optikk i Milano for å se brilletrendene hos de ulike motehusene.
Markedssjefen for Krogh, Victoria Byhring Eregdy, har gitt Melk & Honning innblikk i hva vi kan forvente av brilletrender fremover.
Nå er det bare å forberede ønskelisten – og ikke minst lommeboken din!
Eregdy sier til Melk at briller i gjennomsiktig acetat – både i jordtoner og ulike nyanser av grønt vil bli populært i 2024.
– Spesielt grønt, for nesten alle motehusene og brilleleverandørene har lansert en grønntone i kolleksjonen sin for SS2024, understreker Eregdy.
En annen farge dukket også opp hos motehusene.
– Rødt! Nyanser alt fra bringebær, burgunder, rouge noir, og klassisk rød vil man se mer av fremover, for de fleste motehusene har lansert en rød variant i brillekolleksjonen for SS2024.
Når det kommer til formen på brillene forklarer hun det er ikke noe nytt og banebrytende. Her er modellene relativt like fra i fjor – der klassiske, ovale briller lenge har dominert.
Merker Krogh Optikk har spesielt troen på i år er CELINE, Saint Laurent og Prada for dame, mens for herrene er det Tom Ford, Moscot og Oliver Peoples.
– En ting vi ser er at brillene i større grad er mer androgyne nå enn før, forklarer Eregdy.
– Det som før var en klassisk herrebrille, er nå en brille som kan passe til både til han og henne, men gjerne i en litt annen farge eller i et annet mønster.
For det er ikke bare menn som bruker store, kraftige briller lenger.
– Vi ser mer av kraftige briller, som motehuset CELINE har hatt på agendaen de siste 6-7 årene, med flotte 60-og 70-talls inspirerte fasonger.
Når det kommer til solbriller forteller Eregdy at den ovale formen i metall startet å trende i fjor – og at den tar enda mer av i år.
– Flere av motehusene har en variant av oval form i metall denne sesongen. Den mest populære solbrillen er fra CELINE, som vi har ventelister på i butikk, men andre tilsvarende varianter finner du blant annet hos Miu Miu og Saint Laurent.
Markedssjefen la merke til at flere motehus har latt seg inspirere av tidligere vintage-inspirerte solbriller fra 80- og 90-tallet.
– Særlig Gucci kommer med en kul vintage-inspirert solbrille fra tidsperioden som kommer i en ny versjon for 2024. Denne kommer inn til oss i slutten av mars eller i løpet av april både i sort, brun og helhvit.
Ifølge Eregdy har Moscot også mange fine vintage-inspirerte modeller i sortimentet sitt.
Spesielt modellen Moscot Lemtosh er en klassiker som du ofte finner på nesen til Johnny Depp.
– Vi ser jo ofte innenfor mote at visse ting kommer tilbake, dette gjelder jo selvsagt innen solbriller også, avslutter Eregdy med.
Les også: Har du hørt om secretary core?