Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Hva er «Black Friday» og hvordan markeres den her?

 

Norge elsker å spille på sine gamle tradisjoner og nasjonalskatter. Før noen prøver å si noe imot kan de ta en titt på åpningsseremonien til vinter-OL i 1994 på Lillehammer.

På samme tid er vi svært glade i å appropriere amerikanerne og i stedet for å spille på det vi kan finne i gamle historiebøker trykker vi ting som «Valentine’s Day» og «Halloween» til våre bryst og glemmer hva de egentlig står for. Et annet eksempel på disse «høytidene» er «Black Friday» som i 2009 for første gang landet på norsk jord, da Norwegian Outlet innførte denne svarte fredagen.

Om jula varer helt til påske, varer «Thanksgiving» helt til butikkene låser opp dørene og «Black Friday» blir som en slags portal der julehandelen settes igang. Dørene åpnes enten allerede på nattestid eller tidlig på morgenen og drevne kupong-benyttere kan finne på å droppe kalkunmiddagen for å stille seg tidlig i kø for å kapre seg de beste tilbudene.

Tradisjonen spredte seg etterhvert fra USA til Canada, da canadierne begynte å bli stressa av at folk dro til nabolandet for å handle. Siden den tid har opptil flere land tatt til seg idéen og i Norge er det en voksende trend.

(INSTAGRAM)

(INSTAGRAM)

Les også: Er dette på vei til å bli Oslos kuleste shoppingstrøk?

Å spare penger er dog ikke noe å kimse av og markedskoordinator for Steen & Strøm, Vibeke Bratsberg, forteller at deres butikker kommer med masse bra tilbud. Noen større markering blir det derimot ikke, mens Oslo City smeller til og åpner dørene allerede klokken 07 på morgenen og holder koken til klokken 22. Senterets Country Marketing Manager, Elin Schjenken Halvorsen, kan fortelle til Melk at de på forhånd kjører ut tilbud og teasere i digitale kanaler opp mot selve dagen. Hele fredagen sier hun det vil skje masse spennende, der det tilbys både overraskelser og forskjellig underholdning

Les også
Jacquemus teamer opp med Nike

– Hele suksessoppskriften blir jo å få folk inn i butikkene så det at butikkene kombinerer deres og vårt materiell er det som utgjør om det blir bra eller ikke. Butikkene, når senterne legger til rette for det, er jo veldig med på å gjøre aktiviteter både i butikkene og fellesarealene – så det blir som en skikkelig salgsopplevelse, forteller hun.

Schjenken Halvorsen kan også fortelle at det har vært en 300-400 % økning i butikkene flere dager i strekk og at det tar helt fyr om en gjør ting riktig.

– Det er ingen som lar være å bli med fordi det er såpass synlig og alle kunder forventer at det blir tilbud. Så det handler litt om hvem som er gærnest!

 

(INSTAGRAM)

(INSTAGRAM)

På Paleet er de på en annen side ikke særlig fan av denne dagen, da det ifølge senterleder Øystein Aurlien ikke handler om noe som har med verken bærekraft eller lønnsom handel å gjøre. Hos Bitte Kai Rand omgjøres likevel hele butikken med kun sorte klær, en kan få seg en kopp svart kaffe for en tier og flere andre butikker vil ha et knippe hyggelige priser på utvalgte varer.

– Nettsidene våre vil gå gå i sort på fredag, som en liten protest på «Black Friday». Vi gleder oss heller til storstilt juleåpning i sentrum på lørdag, sier Aurlien og legger til Virkes tall som forteller at dagen tok 0,5-1 % av julehandelen i 2015 – der tall fra både Sandvika- og Strømmen Storsenter viser at desemberomsetningen gikk ned.

 

For de som ønsker å henge med på denne dagen, men i likhet med Paleets senterleder ikke mener det er bærekraftig, så er begrepet «Green Friday» stadig voksende. Vero Moda-aktuelle Jenny Skavlan er blant dem som ønsker å snu fokuset og via hennes loppemarked-app «Tise», selger et knippe moteprofiler ting fra deres garerobe. Sjekk ut eventet her!

(INSTAGRAM)

(INSTAGRAM)

 

Les også
Ny frisyre trender på TikTok inspirert av K-pop og anime

Les også:  American Apparel med seksualisert «Black Friday»-kampanje

Siste saker

Mest lest nå
Les mer