Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Andreas Holzweiler
Andreas, Maria og Susanne Holzweiler. Bilde: Holzweiler

Black Friday 2020: Slik markerer norske motebutikker dagen

– Black Friday er med på å øke forventningen om at det skal være en eller annen form for salg hele året.

De siste årene har den amerikanske tradisjonen med supersalg etter Thanksgiving, markedsført under tittelen Black Friday, fått fotfeste også internasjonalt. Med dollartegn – eller eventuelt kroner i øynene – har mange latt seg friste til å ikke bare kjøre svarte fredager, men hele svarte uker og til og med en svart måned med voldsomme rabatter.

Men ikke alle ønsker å være med «på moroa». I tråd med bærekraftstrenden, er det også en del som har valgt å vende ryggen til Black Friday grunnet overforbruk og det at man kjøper ting man ikke egentlig trenger. Forbrukertilsynet advarer også om ikke å la seg lure av lokketilbud som ikke holder mål.

I 2018 kunne Melk melde at stadig flere norske merker boikotter dette shoppingeventet, mens en del i 2019 valgte å gi bort en del av omsetningen til veldedige formål akkurat på denne dagen.

Men hva gjør norske motebutikker i år når koronakrisen er gått så hardt utover næringen?

Les også: Shopping gjør oss ikke lykkelige lenger

Holzweiler: – En helt vanlig dag

Holzweiler har bærekraft som en av sine grunnleggende verdier. Derfor har de valgt å boikotte Black Friday, år etter år. I 2017 valgte de å stenge butikken og oppfordret kundene til å gi penger til Kirkens Bymisjonen.

I fjor uttalte Suzanne Holzweiler til Melk & Honning at de ville «ta avstand fra det enorme salgs- og kjøpepresset Black Friday skaper».

– For oss blir det en helt vanlig dag, forteller Andreas Holzweiler til Melk nå.

Men de dømmer likevel ikke de som velger å være med på Black Friday nord og ned.

– Jeg har full respekt for de valgene folk treffer for sin business, om man har hoppet med på det en gang, kan det være vanskelig å hoppe av igjen. I tillegg har kanskje enkelte også for fulle varelagre og må realisere når varene fortsatt er «ferske».

– Men hva vår personlige mening er reflekteres i beslutningen vi har tatt fra dag én.

Bilde av Andreas Holzweiler
Andreas Holzweiler. Foto: Holzweiler

Tom Wood: – På generelt grunnlag synes jeg Black Friday er en uting

– Black Friday har blitt et usjarmerende salgs-hysteri som vi har valgt å ta avstand fra. Tom Wood ønsker å fokusere på gode produkter av høy kvalitet som produseres i riktig omfang til en rettferdig pris som ivaretar de i leddene bak oss også, sier Mona Jensen, grunnlegger av og kreativ leder for Tom Wood, til Melk.

Les også
Arrangerer "edgy" julemarked på SALT

I stedet har de valgt å lansere noen helt spesielle svarte ringer denne uken.

– Vi gjorde en tilsvarende eksklusiv drop for fem år siden, og har fått mange spørsmål om «de sorte ringene» kommer tilbake. Vi har derfor valgt å produsere et lite antall ringer, som kun selges i vår online-butikk i en begrenset periode.

– Vi slipper ringene denne uken, og tenkte det kunne være en artig motpol til «Black Friday». 

Jensen forteller at hun ikke har satt seg godt nok inn i hvordan dagen løses av andre.

– Men på generelt grunnlag synes jeg Black Friday er en uting. På Vestlandet gikk det røverhistorier om de som måtte «pisse i buksa for å holde seg varm». Som barn forstod jeg ikke helt betydningen av dette, men som voksen og ansvarlig for en bedrift og en merkevare forstår jeg at kortsiktig gevinst, ikke alltid er langsiktig moro.

Hun mener det er viktig å holde avstand til aktiviteter som stimulerer overforbruk på denne måten.

– Black Friday er med på å øke forventningen om at det skal være en eller annen form for salg hele året. Det vil på sikt presse prisene under det som skal til for å muliggjøre produksjon på en etisk forsvarlig måte. Kjøp heller bedre og mindre. 

Black Edition fra Tom Wood

Les også: Slår et svært synlig slag for lokale norske butikker

ByTimo: – 2020 har vært et tøft år for mange

Markedssjef for ByTimo, Elisa Mollatt, forteller til Melk at de i utgangspunktet alltid har vært negative til Black Friday, og alt som følger med av overforbruk og rabattfokus.

Les også
Morten Hegseth utfordrer bransjen med nytt hudpleiemerke

– Spesielt de som faktisk kjøper inn mer varer for så å dumpe de på rabatt denne dagen.

Hun ønsker likevel å påpeke at det er et annerledes år i år.

– Det er flere aktører som sitter på større varelagre enn normalt på denne tiden av året. 2020 har vært et tøft år for mange. 

– Vi har derfor full forståelse for at flere velger å være med på Black Friday, for å få ryddet litt opp i varelagrene sine, store som små aktører. Vi tenker det er viktig å se på det med litt andre øyne i år enn tidligere år.

Selv velger de å ikke ha fokus på Black Friday.

– Vi har butikkene fulle av vakre nyheter, men vi kommer til å ha et lite lukket salg av eldre kolleksjoner som kun selges til våre faste kunder og via vår kundeklubb.

Elisa Mollatt. Bilde via Instagram @elisamollatt

Steen & Strøm: – Så lenge butikkene ønsker å gjennomføre initiativ, så støtter vi opp

– Historisk sett har Black Friday strukket seg over litt flere dager på Steen & Strøm, og det gjelder også i år. Vi har sikker handel i fokus, og Black Friday vil derfor starte torsdag morgen og avslutte lørdag kveld, forteller Kaia Kongsli, head of marketing for Promenaden som eier det tradisjonsrike senteret.

De er ikke alene blant sentrene om å velge å være med på dette. Da Melk kontaktet en del av disse shoppingdestinasjonene i slutten av oktober, var konsensus at man ville markere Black Week.

Ifølge henne er Black Friday et initiativ de vet verdsettes av kundene.

– Så lenge butikkene på Steen & Strøm ønsker å gjennomføre initiativ, så støtter vi opp og ser frem til å tilby gode shoppingopplevelser for alle som besøker oss. 

Hva tenker dere om kritikken som går på at man med slike initiativ vil shoppe mye mer enn man ellers ville gjort, og dermed ende opp med ting man ikke trenger? 

– Som Norges fremste varemagasin kan vi tilby ettertraktede merkevarer og kvalitetsprodukter til rabatterte priser, og det vil være svært gode muligheter for å gjøre gode kjøp. Dette vet vi at kundene våre setter pris på, og derfor er det viktig for oss å gjennomføre dette. 

Les også
Arrangerer "edgy" julemarked på SALT

Kongsli tror at situasjonen og restriksjonene gjør at flere vil velge å handle digitalt.

– Vi håper likevel at folk ønsker å besøke fysiske butikker. Vi kan forsikre kundene om at vi har sikker handel i fokus. Vi har iverksatt nødvendige tiltak som skal gi en god shoppingopplevelse, og både ansatte og kunder må bruke munnbind. Vi har i tillegg økt antall sikkerhetsvakter på jobb denne helgen for å sørge for at sikkerhetstiltakene blir overholdt. 

Les også: – Vi hadde utrolig flaks med at caps passet inn i den nye normalen

Foto: Tharadon/Steen & Strøm

JF Curated holder åpent etter tre år med boikott

JF Curated ble startet av Marte Djupesland i 2014 og representerer i dag over 50 uavhengige designere. De har også en butikk i Prinsens gate. Denne har de valgt å holde stengt på Black Friday, de siste tre årene.

– Første året var det ganske uvanlig. Da var det bare et par andre aktører som valgte som oss. De to siste årene har vi jo opplevd en haug med fine likesinnede, som velger å markere at de ikke digger det denne dagen står for.

I år velger de likevel å holde åpent.

– Med antibac og alle forhåndsregler på plass i butikken selvsagt, og helt uten tilbud. Vi kjenner på at COVID-19 har endret mye for næringen vår, og særlig da de små uanvhengige aktørene.

– Vi har derfor snudd ting på hodet i år, og bruker dagen til å markere verdibasert handel. Vi oppfordrer folk til å støtte de fysiske små butikkene og ikke falle for impulshandel. Det er så utrolig mye spennende design der ute, og så mange fine nisjebutikker i smågatene. Det er ikke vanskelig å gå på oppdagelsesferd der, istedenfor å følge hurven til enda et tilbud på noe du ikke trenger.

Marte Djupesland. Bilde: JF Curated

Les også: Fylleshopping er en milliardindustri

Siste saker

Mest lest nå
Les mer