«Blå konst» – Acne sin nye storsatsning kommer i butikk i dag

Acne Studios historie startet med 100 par jeans i 1997. Nå både forenkler de sitt denimsortiment – og skaper større rom for kreative krumpsring.

Johnny Johansson var en del kollektivet ACNE – Ambition to Create Novel Expressions – på slutten av 90-tallet, som bestod av unge «Stockholmare» innenfor ulike kunstneriske retninger.  Den svenske designeren fikk plutselig en idé om å skape limited edition raw denimbukser til spesielt utvalgte cool kids i Stockholm. Hypen var umiddelbar. Franske Vogue og Wallpaper fikk ferten av den svenske designerens «scandi jeans» og skrev om det i moteblekkene sine.

Den svenske designeren har tidligere uttalt at det tok lang tid å viske bort folks formeninger om at Acne utelukkende var et jeansmerke, men det har de klart. I år fyller Acne 20 år, har en årlig omsetning på rundt 1,5 milliarder kroner, og er uten tvil en av kronjuvelene i svensk motehistorie.

I forbindelse med jubiléet har de valgt å strippe ned Acne Studios denimsortiment til et komfortabelt og oversiktlig minimum – tre jeansmodeller til herre- og dame i ulike farger, jeansjakker, – kjoler og -skjorts. De kaller det hele «Blå konst» – et dypdykk i denim. 

Den aller første kampanje er skutt av den legendariske kvinnelige New York-fotografen Collier Schorr.

To ganger i året vil Acne også slippe mer eksperimentelle «Blå konst»-kolleksjoner som vil fungere som et lerret for det Johansson til enhver tid lar seg inspirere av.

– Vi har tatt dette steget fordi jeg ville gi oss større frihet til å uttrykke oss. Vår denim blir som et studie som alltid utvikles og fører oss framover, har han fortalt ifølge café.se 

Acne er kjent for sin svenske minimalisme mikset med eklektiske, kunstneriske elementer. Gjennom to tiår har de vokst seg verdenskjente – men har likevel klart å beholde en mystikk, en følelse av at merket er lite og eksklusivt – at du er medlem av en slags klubb som skjønner greia, når du har på deg plaggene. Noe som ofte forsvinner når merker vokser seg store og sterke.

Johansson har sagt til Vogue at han er en estetiker som bryr seg mer jeansens utseende enn innovative tekniske finesser.

– Jeg vil at vi skal være jeansens Hermés framfor jeansens North Face.

Les også: Acne lanserer sin første veskekolleksjon